Stav ciest po zime je žalostný, župa plánuje opravy

Stav ciest po zime je žalostný, župa plánuje opravy

RedakciaAktuality4.3.2024

Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) vlastní a stará sa o 1416 km ciest, z toho je 313 km zaradených do II. triedy, 1103 km je III. triedy. Postavili ich za socializmu, často bez dostatočnej projektovej prípravy a na ďaleko menšiu dopravnú záťaž.

Poslanci ŽSK rokovali o cestách na ostatnom krajskom zastupiteľstve. Informácie čerpali zo Správy o aktuálnom stave najkritickejších úsekov ciest II. a III. triedy, ktorú pripravila župa.

Mnohé úseky sú po zime vo veľmi zlom stave, vyžadujú si rýchlu opravu. Týka sa to aj regiónu dolného Liptova, kde by sa opravy mali dočkať v Partizánskej Ľupči, Liptovskej Osade a Liptovskej Štiavnici.

Na opravy treba milióny eur

„Hovorme si pravdu. Na Správe ciest ŽSK sme v 18. -19. storočí. Naozaj sme v takomto stave. Máme pripravené projekty za 60 miliónov eur, ale kedy peniaze získame, kedy to dobehneme?“ priblížila stav Správy ciest ŽSK Gabriela Tisoňová, riaditeľa odboru dopravy ŽSK. Svojim vyjadrením narážala na technické vybavenie jednotlivých regionálnych závodov, ktoré je vhodné na opravy vozoviek.

Aj keď zima bola skôr mierna, vplyvom častých výkyvov počasia a nestabilite došlo k výnimočnému zhoršeniu kvality ciest. „Momentálny zlý stav povrchu je spôsobený množstvom snehu a vody na cestách, spojených s extrémnymi striedaniami plusových a mínusových teplôt v priebehu tohtoročnej zimy,“ vyjadrila sa Gabriela Tisoňová.

Celková dĺžka kritických úsekov ciest je aktuálne približne 60 km a pri priemernej šírke vozovky 6,5 m to predstavuje 390 000 m2. Bežná údržba opravy týchto výtlkov si vyžiada 6,24 milióna eur, v prípade výmeny celej asfaltovej vrstvy 7,8 milióna eur. „Aj naďalej hľadáme možnosti financovania opráv a rekonštrukcii najkritickejších úsekov ciest, ktoré sú vo vlastníctve ŽSK,“ povedala predsedníčka ŽSK Erika Jurinová.

Chýba moderná technika

Erika Jurinová na sociálnej sieti informovala, že na úrade začínajú pripravovať prvú úpravu rozpočtu, v ktorej chcú vyčleniť možné maximum pre sanovanie kritických úsekov ciest.

„Dohodli sme sa, že na web stránke župy pripravíme usmernenie pre vodičov, ktorí si následkom zlého stavu cesty zničili svoje autá, samozrejme každá udalosť, kvôli poistnému plneniu musí byť zadokumentovaná,“ povedala predsedníčka kraja.

Oravský poslanec Igor Janckulík odporučil župe, aby zriadila silnú asfaltérsku skupinu, vybavenú dostatočným počtom ľudí a modernou technikou. Slúžila by nielen na práce na župných cestách, čím by sa dosiahlo jej maximálne využitie. „V prešovskom kraji to funguje. VÚC opravuje cesty sebe aj mestám a obciam.“

Poslancovi Jánovi Prílepkovi, ktorý je zároveň primátorom Dolného Kubína, sa Janckulíkova myšlienka páčila. Poukázal na zlý stav miestnych mestských a obecných ciest a možné využívanie kapacity ŽSK, zdieľanie jeho technológií a personálu. „Na to treba zakúpiť najmodernejšie technológie, ktoré šetria čas a peniaze,“ dodal Prílepok.

Správa ciest ŽSK má k dispozícii len jednu asfaltérsku čatu s technikou z roku 2008. To by sa mohlo zmeniť, pretože Erika Junová tvrdí, že župa bude pokračovať v postupnej obnove cestárskej techniky.

Najkritickejšie úseky ciest II. a III. triedy a ich súčastí z hľadiska ich stavebno-technického stavu na Liptove:

II/584 Jasná Penzión energetik - po parkovisko Záhradky

II/537 Hrádok – ČS Slovnaft – po okružnú križovatku Pod Skalkou

II/537 Lipt. Hrádok most – Liptovský Peter po križovatku na Jamník

II/584 Záhradky od parkoviska – po koniec úseku Lanovka

III/2341 križovatka s cestou I/18 od cintorínu – OZ Semonoles Liptovská Porúbka

III/2321 Lipovská. Ondrášová – smer Bobrovec

III/2224 Partizánska Ľupča pri kostole – pokračovanie opravy z 2022

III/2224 Liptovská Osada vstup od I/59 po spojku opravy z 2022

III/2226 Liptovská Štiavnica – v obci z úseky pred a za opravou z 2022

III/2358 Dovalovo - Liptovská Kokava vstup do obce

III/2333 Iľanovo

III/2351 Prosiek – intravilán

© 2024 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia