Pokračujú práce na stabilizovaní mostných opôr a v razení tunela Čebrať. „Proti zosuvu pôdy realizujeme 17 metrov hlboké šachty. Ide o unikátny projekt a technologicky veľmi výnimočný a náročný. Realizujeme práce na výstavbe križovatky Hubová a zároveň sme obnovili práce na moste v katastri obce Hubová, kde z dôvodu zosuvu svahu bola stavebná činnosť na potrebný čas pozastavená,“ informovala 30. novembra vedúca oddelenia komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Eva Žgravčáková. Doplnila, že NDS pokračuje v prácach na budovaní a stabilizácii mostných opôr, aby mohli dokončiť pravý most. Pravý most by mal byť hotový začiatkom budúceho roka, ľavý, už existujúci most, používajú ako prístupovú cestu. Všetky spomínané práce realizujú zo západnej strany od Hubovej.
Práce v tuneli Čebrať
„Aby sme vedeli zaistiť terén v okolí mostov proti zosuvu, do hĺbky 17 metrov zakladáme šachty z veľkopriemerových pilót, do ktorých sa následne založí budúci most. Šachty slúžia na to, aby rozrazili zeminu a vodu a most bude takto ochránený pred prípadným zosuvom. Ide o unikátny projekt a technologicky veľmi výnimočný a náročný. Šachty sa nachádzajú z východnej strany stavby od Ivachnovej,“ podotkla E. Žgravčáková.
NDS po získaní právoplatného stavebného povolenia zahájila práce aj na západnom portáli tunela Čebrať. „Aktuálne sa ešte potrebujeme dostať o päť metrov hlbšie, aby sme mohli začať práce na razení tunela zo západnej strany – už v decembri tohto roka, pričom práce budú pokračovať celú zimu. V tuneli Čebrať máme prerazených 3 480 m, zostáva preraziť posledných 150 metrov. Samotný tunel sa razí novou rakúskou metódou a postupne v niektorých úsekoch tunela zahajujeme aj práce na sekundárnom ostení tunela,“ konštatovala E. Žgravčáková.
Obchvat Ružomberka ušetrí 16 minút
Úsek liptovskej diaľnice D1 bude mať celkovú dĺžku 14,92 km. Začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, prostredníctvom ktorej bude napojený na I/18. Trasa križuje rieku Váh, vedie severným svahom údolia Váhu a obcou Hrboltová, za ktorou vchádza trasa diaľnice do tunela Čebrať s dĺžkou 3,63 km a pred mimoúrovňovou križovatkou Likavka vychádza z tunela. Odtiaľ pokračuje pod hradom Likavka, severným obchvatom obcí Martinček a Lisková a opätovne križuje rieku Váh. Po približne pätnástich kilometroch sa nový úsek D1 na svojom konci pri Ivachnovej plynule napojí na diaľnicu smerujúcu do Košíc. Obchvat Ružomberka ušetrí motoristom asi 16 minút.
Tibor Šuľa
© 2024 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia