Bezpečné opaľovanie – ako si nespáliť pokožku?

Bezpečné opaľovanie – ako si nespáliť pokožku?

RedakciaAktuality22.8.2023

Leto patrí medzi najobľúbenejšie obdobie v roku. Teplé slnečné dni nás lákajú do prírody, na výlety, či na dovolenku k moru. Počas leta mnohí z nás túžia po krásnej, hnedej a opálenej pokožke. Slnečné žiarenie má na ľudský organizmus mnohé pozitívne účinky a slnko je naším hlavným zdrojom vitamínu D.

Avšak podľa vedcov opaľovanie nie je pre našu pokožku vôbec zdravé. Slnko ju poškodzuje, urýchľuje starnutie a môže viesť k rakovine kože. Ak sa teda vyberiete opaľovať, mali by ste pri pobyte na slnku dodržať niekoľko zásad.

Nevystavujte sa slnku bez ochrany a používajte opaľovací krém
Základom pre bezpečné opaľovanie je poznanie fototypu svojej pokožky. Podľa neho volíme nielen adekvátnu ochranu pred slnkom, ale tiež celkovú starostlivosť o pokožku. Krém nanášajte aspoň 15 minút pred opaľovaním, a nezabúdajte na všetky citlivé časti, ako je čelo, nos, uši, či pery.

Vyvarujte sa opaľovaniu v poludňajších hodinách
Slnečné žiarenie je najsilnejšie zvyčajne medzi obedom a treťou hodinou. V tomto čase by sme sa mali slnečným lúčom vyhýbať. Na pozore sa majte aj vtedy, keď je pod mrakom, pri vetre, ale aj plávaní. Až 40 % UV žiarenia prechádza do hĺbky 50 cm pod hladinu čistej vody.

Na začiatku s opaľovaním opatrne
V prvých dňoch dovolenky so slnkom a opaľovaním opatrne. Organizmus si totiž najskôr musí zvyknúť na zmenu klímy. Počas opaľovania nebuďte celý čas pod priamym slnkom, ale dávajte si prestávky. Znížite tak riziko, že sa spálite.

Najviac ohrozené slnkom sú deti
Novorodenci a deti do jedného roka na priame slnko nepatria vôbec. U detí nezabúdajte na pokrývku hlavy, a taktiež je vhodné, aby boli čo najviac v tieni.

Užívajte betakarotén
Zvážte kúpu kapsúl s betakaroténom. Ten pomáha s produkciou melanínu a podporuje bronzové opálenie. Betakarotén nájdete aj v prirodzenej forme v zelenine, napr. v mrkve.

Chráňte aj svoj zrak
Slnečné lúče škodia aj očným viečkam. Tu je kože taká citlivá, že je najviac náchylná na rakovinu, a okolo očí vznikajú kvôli slniečku tiež predčasne vrásky. Správne slnečné okuliare by mali mať vysoký UV filter. Sila UV filtra sa uvádza v nanometroch (nm) a býva uvedená na priloženom letáku. Modely s ochranou 400 nm, zaručujú takmer 100% ochranu pred ultrafialovým žiarením.

Soláriám sa radšej vyhnite
Solárium vás vystavuje veľkému množstvu UVA žiarenia a žiadnemu UVB, ktoré je zodpovedné za tvorbu vitamínu D. Mnohé z nich vytvárajú viac žiarenia ako slnko uprostred dňa v tropickej krajine. Zvyšujú riziko vzniku rakoviny kože a spôsobujú aj rýchlejšie starnutie pokožky.

Stanislava Bruk Lucká

© 2024 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia