Cez mesto prechádza extrémny počet áut

Cez mesto prechádza extrémny počet áut

RedakciaAktuality12.8.2020

Počet áut, ktoré prechádzajú ružomberskými cestami sa v letných mesiacoch extrémne zvýšil. Ide o takmer 40% nárast oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Srdcom dolného Liptova prejde až 35-36 tisíc áut denne.

„Doposiaľ išlo o letný pokles, no vplyvom súčasnej situácie vo svete väčšina ľudí dovolenkuje doma, čo sa zobrazuje na migrácii východ-západ, sever-juh. Ružomberok preto dostáva zabrať,“ hovorí pre portál Žijem v Ružomberku poradca primátora pre dopravu a infraštruktúru, Tomáš Mišovič.

Zelená vlna nie je ešte úplne spustená

Približne dva týždne funguje zelená vlna v základnom režime. V prevádzke sú už senzory v podobe kamier na križovatkách a tiež aj senzory vnútri vozovky.

„Teraz sa uskutočňuje fáza dolaďovania zelenej vlny. Nastavujú sa odpočty, spúšťajú sa strategické detektory, ktoré zabezpečia autonómnosť samotného režimu a pripravujú sa nové signálne plány, keďže fungujeme ešte na tie staré. To budeme robiť počas augusta približne do polovice septembra,“ uvádza Mišovič.

Kolóny sa tým úplne neodstránia

Zmyslom zelenej vlny je pritom nevpustiť do mesta viac áut ako ním môže reálne prejsť za hodinu. Stále sa však tvoria kolóny pred Ružomberkom, predovšetkým v smere z Liptovského Mikuláša, aj zo Žiliny. Autá stoja až pri čističke v Hrboltovej v smere od Žiliny a v smere od Liptovského Mikuláša nie je výnimočné, že kolóna začína už na diaľnici.

„Zmyslom zelenej vlny nie je úplne odstrániť kolóny. Asi každému je jasné, že mesto má nejakú priepustnosť a určite to nie je 35 tisíc vozidiel za deň. Keby to tak bolo, nepotrebovali by sme stavať diaľnicu. Momentálne sme nad kapacitu súčasnej komunikácie aj keď je vo veľkej časti v meste štvorpruhová,“ ozrejmuje odborník na dopravu.

Prvý krok k priepustnosti mesta

Z budovania križovatky pri obchodnom dome Kaufland

Ako ďalej podotkol, pri súčasnej kapacite vozidiel žiadna zelená vlna nevyrieši problém, aby neboli zápchy pred mestom.

„Avšak mali sme problém, že predtým bolo upchaté celé mesto. Teraz sa púšťa kapacita, ktorá môže cez Ružomberok prejsť. Pokiaľ sa autá dostanú do mesta a idú na zelenú vlnu, týmto sa zvýši kapacita. Ak by sa stále a opäť rozbiehali, zaberá to čas. Ale ak plynule prejdú, zvýši sa aj kapacita. Urobili sme prvý krok, mesto je priepustné,“ vysvetľuje Mišovič.

V súčasnosti je potrebné ešte doladiť, aby sa z hlavných smerov dostalo do mesta čo najviac áut, ktoré dokážu plynulo prejsť.

„To chvíľu potrvá. Znamená to, že zápchy pred mestom budú. Tam nie je iné riešenie, len postaviť diaľnicu,“ dopĺňa Mišovič.

Zvýšiť priepustnosť v meste majú aj odbočovacie pruhy na hlavnej ceste I/18 od čerpacej stanice OMV až po diaľnicu do obcí Štiavnička a Liptovské Sliače. Ako nás ďalej informoval Mišovič, časť týchto prác má byť ukončená ešte tento rok a samotné rozšírenie križovatky pri Mondi by sa malo začať na jar.

Ako to celé funguje?

Okrem dolaďovania zelenej vlny v súčasnosti spustili aj odpočítavanie, ktoré však v špičkách nebude fungovať. Čo konkrétne znamená dolaďovanie zelenej vlny, sme sa opýtali opäť Tomáša Mišoviča:

„Senzory zaznamenávajú autá, buď osobné, nákladné, alebo autobusy. Merajú, aký počet vozidiel vstupuje z daného smeru do mesta. Vieme tak koľko áut ide od Žiliny, alebo od Liptovského Mikuláša, Dolného Kubína, či Banskej Bystrice, ale i z miestnych komunikácií. Ten počet je teraz extrémny, ide o 35-36 tisíc vozidiel denne. Programátori na tieto počty, ktoré sa budú robiť celý mesiac, pripravia signálne plány. Tie sa potom budú autonómne meniť podľa toho aká hodina v dni a v týždni bude. Na základe toho sa budú meniť aj signálne plány.“ Tieto práce potrvajú približne dva mesiace.

Mechanizmus bude pracovať samostatne

Systém je podľa Mišoviča výnimočný v tom, že má novú technológiu, kompletne zrekonštruované križovatky, nové stožiare, svetlá, senzory, kamery.

„Riadiaca jednotka, teda mozog celého systému, umožňuje riadenie vzduchom a križovatky medzi sebou komunikujú. Je ich sedem a riadi ich centrálna križovatka Mondi. Systém funguje tak, že každá vie koľko pustila vozidiel. Ak napríklad križovatka Mondi zachytí, že zo strany od Žiliny ide do Ružomberka extrémne veľa áut a kolóny budú dlhé až za čističku, križovatka Mondi to bude vedieť pomerne skoro. Upraví signálne plány, aby sa predĺžil čas a upraví aj signálne plány pri nemocnici, pri ulici Mostová, i pri Hobbi. Znamená to, že mechanizmus je komplexný a autonómny,“ vysvetľuje Mišovič.

Ružomberok je prvé mesto na Slovensku, kde takýto systém začína fungovať. Investorom je Národná diaľničná spoločnosť, ktorá svetelnú signalizáciu realizuje na základe požiadaviek mesta. Práce uskutočňuje zhotoviteľ diaľnice – Združenie Čebrať (OHL-ŽS a Váhostav), návrh a realizáciu zelenej vlny si pod patronát vzala firma Siemens.

© 2024 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia