Na úseku D1 Hubová – Ivachnová sa práce realizujú na geologickej úlohe, zrealizované do 1982 m v južnej tunelovej rúre a 1909 m v severnej. „Dôležité je, že zhotoviteľ má k dispozícii násypový materiál z prác na geologickej úlohe a ten sa využíva na násypy k mostom a ostatným stavebným objektom na celej trase,“ zdôraznila pre náš portál hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Za jeden deň sa podľa hovorkyne v rámci geologických prác prekoná cca 8-9 m, práce prebiehajú aj počas víkendov v 24 hodinovom režime v dvojzmennej prevádzke. Pri obci Ivachnová sa chystá preložka cesty I/18 na most a následne budú prebiehať práce na zemnom telese diaľnice, ktorá križuje I/18.
V roku 2014 prieskumné vrty preukázali poruchové zóny v trase stavby. Zhotoviteľ na základe zistených zosuvných území a výsledkov prieskumov (50 metrové vrty) navrhol nerealizovať sanačné opatrenie v trase a predložil návrh na predĺženie tunela Čebrať a pretrasovanie diaľnice. Následne boli prerušené práce na tuneli a dotknutých objektoch. „NDS si na základe vykonaných prieskumov, ktoré identifikovali poruchové zóny, dala vypracovať šesť externých odborných posudkov, ktoré potvrdili nerealizovateľnosť pôvodného variantu a odporučili zmenu trasovania diaľnice,“ popisuje situáciu M. Michalová.
S prácami na tuneli sa tak mohlo znova začať až po novom posúdení vplyvu stavby na životné prostredie (proces EIA). „Ak by sa s prácami začalo bez právoplatného záverečného stanoviska EIA, Európska komisia by stavbu nepreplatila a mohla by uplatniť korekcie aj na financie, ktoré už na stavbu dala v minulosti,“ vysvetľuje Michalová
V lete 2018 nadobudlo právoplatnosť záverečné stanovisko ministerstva životného prostredia, proces EIA sa ukončil a zhotoviteľ mohol opätovne rozbehnúť výstavbu na pozastavených častiach diaľnice.
Nové technické riešenie obchádza aktívne zosuvné územie pomocou predĺženého tunela Čebrať. Samotný tunel sa predĺži o cca 1600 m, pričom celková dĺžka úseku D1 Hubová – Ivachnová sa skráti o približne 300 metrov. „Pozmenená trasa z dlhodobého hľadiska prinesie úspory nákladov na prevádzku samotnej diaľnice a pre motoristov nižšie náklady na palivo pre menšie prevýšenie a kratšiu trasu. Keďže tunel bude dlhší, bude to znamenať nižšiu environmentálnu záťaž pre životné prostredie v okolí diaľnice,“ povedala pre Žijem v Ružomberku M. Michalová.
NDS v Ružomberku a okolitých obciach v súčasnosti realizuje opatrenia, ktoré zlepšia bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky do spustenia úseku D1 Hubová - Ivachnová. Obyvateľom obce Ivachnová pomôže pri ochrane pred hlukom dočasná protihluková stena, ktorá podľa Michalovej vyrastie do konca roka. „Zároveň aktualizujeme zelenú vlnu v Ružomberku tak, aby všetky semafory v meste spolupracovali a zabezpečili plynulosť dopravy,“ dopĺňa Michalová. Odbočovací pruh na Banskú Bystricu sa predĺži na cca 950 m, čím sa zvýši priepustnosť križovatky pri Mondi. V súčasnosti prebiehajú aj protihlukové opatrenia, výmena okien, v obci Likavka a Ivachnová.
„Navýšenie výšky a predĺženie šiestich protihlukových stien, ktoré vedú pozdĺž diaľnice, úprava križovatky ciest 1/18 a 1/59 (Štavnička, Liptovské Sliače) ako aj úprava 13 ks inteligentných priechodov pre chodcov v meste Ružomberok a okolitých obciach,“ predložila plány hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Dodala, že rovnako pribudnú dva chodníky pre chodcov a cyklistov za účelom zvýšenia bezpečnosti v obci Hubová a Likavka a upraví sa aj potok Likavčanka.
© 2025 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia