Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) predstavila v uplynulých dňoch ucelenú elektrickú jednotku „Panter“ (EJ) z dielne konzorcia českej ŠKODA TRANSPORTATION a slovenskej ŽOS Trnava, ktorá bude od tohto leta nasadená do prevádzky na trate žilinského i trenčianskeho regiónu.
„Do prevádzky budú postupne nasadené dve verzie trojčlánková s dĺžkou 80 m a s kapacitou 247 miest na sedenie (13 ks) a štvorčlánková s dĺžkou 106 metrov a s kapacitou 343 miest na sedenie (12 ks),“ povedal pre nás portál riaditeľ odboru komunikácie ZSSK, Tomáš Kováč.
Podľa jeho slov bude spoločnosť nasadzovať vlakové jednotky medzi inými aj na trati Žilina – Liptovský Mikuláš.
Ako ďalej informoval obeh vozidiel sa prispôsobuje aktuálnej prevádzkovej situácii a preto dnes nie je možné uviesť počet jednotiek, ktoré budú jazdiť na spomínanej trati. Situácia sa môže dynamicky meniť aj po nasadení nových vlakov. „V každom prípade eurofondová zmluva neumožňuje nasadenie týchto vlakov mimo žilinského a čiastočne trenčianskeho regiónu po dobu 5 rokov,“ doplnil riaditeľ odboru komunikácie.
Nízkopodlažná klimatizovaná jednotka s bezbariérovými nástupnými priestormi má multifunkčné oddelenie pre osoby s obmedzenou mobilitou. Disponuje centrálnym ovládaním dverí a WC bunkami s uzavretými odpadovými systémami a sušičom rúk. Súčasťou jednotky je bezpečnostný kamerový systém, akustický a vizuálny informačný systém či systém automatického počítania cestujúcich. Nechýbajú, zásuvky pre napájanie prenosných zariadení a wi-fi pripojenie na internet.
Od Európskej komisie, ktorá projekt schválila by mali jednotky do Žilinského kraja pribúdať postupne v priebehu troch najbližších rokoch. Celkové náklady na projekt, vrátane povinného národného spolufinancovania, predstavujú takmer 160 miliónov eur.
Nové EJ budú od leta 2020 postupne nasadzované do prevádzky najmä na tratiach:
• Žilina - Trenčín,
• Žilina – Čadca,
• Čadca – Zwardoń,
• Žilina – Liptovský Mikuláš.
© 2023 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia