Dočkáme sa dokončenia diaľničného obchvatu pri Ružomberku?

Dočkáme sa dokončenia diaľničného obchvatu pri Ružomberku?

RedakciaAktuality13.3.2019

Podľa záverečného stanoviska o vplyvoch na životné prostredie, musí byť takéto stretnutie každého pol roka. Verejné stretnutie otvoril primátor mesta Ružomberka Igor Čombor, ktorý zároveň privítal pozvaných hostí z Národnej diaľničnej spoločnosti, zástupcov stavebníka Národnej diaľničnej spoločnosti, zástupcov zhotoviteľa, projektanta, či občianske združenie Zdravý domov.

Cieľom stretnutia nebolo prerokúvanie určitého záverečného problému, ale stretnutie kvôli informovanosti o procese prípravy, či o problémoch, ktoré súvisia s realizáciou stavby.

Čo skomplikovalo výstavbu?

S výstavbou ružomberského obchvatu sa oficiálne začalo v decembri 2013. Už v nasledujúcom roku sa však ukázal problém, ktorý vraj nebolo možné vopred odhaliť. Na západnej strane Čebraťa nad Hrboltovou sa začal zosúvať svah. Sanácia svahu, po ktorej malo viesť teleso diaľnice v záreze, by bola na hranici technických možností. Štát preto prikročil k zmene trasovania tunela Čebrať. Diaľničný tunel, ktorý mal byť dlhý pôvodne dva kilometre, bude po novom dlhý 3,6 kilometra.

Kľúčové práce v roku 2019

Pri prieskume v tuneli pracujeme prakticky 24 hodín, v rytme 4 metre jednej rúry, každý deň. Vyvozíme viac ako 20 tisíc metrov kubických zeminy, z tohto prieskumného diela,“ popísal stavbyvedúci zhotoviteľa Juraj Polák..

Ako sme na stretnutí mali možnosť z jeho slov počuť, v tomto roku je naplánované presmerovanie cesty 1/18 pred obcou Ivachnová a zároveň ukončenie objektu 218 - čo je mostný objekt. Teda hlavným cieľom je na konci roka presmerovať cestu 1/18 už nad novú diaľnicu, čo je zároveň nosná správa pre všetkých cestujúcich v spomínanom úseku. Avšak dôležité je zvládnuť aj súčinnosti okolo, ktoré musí schváliť Krajský dopravný inšpektorát.

Námietky Občianskeho združenia Zdravý domov predložila Anna Šanobová

Obyvatelia Hrboltovej od začiatku nesúhlasia s umiestnením západného portálu tunela, ktorého polohu zmenila záverečná správa procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Jeho nový západný portál je umiestnený severozápadne od Hrboltovej. Podľa Anny Šanobovej z Hrboltovej je západný portál umiestnený po novom vo vysoko rizikovom prostredí.

„Žiadame o predĺženie tunela o 388 metrov. Toľko metrov by stačilo na to, aby nemuseli stroje, vozidlá zasahovať nad Hrboltovou za rodinnými domami v zosuvnom území. Opätovne žiadam o písomné stanovisko k zaslanému riešeniu, aby sme sa mohli o tom podrobne porozprávať,“ predložila návrh Anna Šanobová.

Podľa slov Kristíny Bátorovej, Národná diaľničná spoločnosť môže akceptovať návrh o 388 metrov, ale záväzné je rozhodnutie Ministerstva životného prostredia. „Jedna vec je právoplatné rozhodnutie a druhá vec je technické riešenie. My sa skutočne musíme držať rozhodnutia, a nemôžeme stavať, kto si čo navrhne,,“ reagovala na podnet A. Šanobovej, Kristína Bátorová z Národnej diaľničnej spoločnosti.

Ako ďalej na stretnutí Šanobová pripomienkovala, obyvatelia mestskej časti Hrboltová sa oboznámili s dokumentáciou pre územné rozhodnutie. Avšak problém vidia v trasách, ktoré sú v dokumentácii uvádzané inak, ako sú posudzované. „Poprosím aby ste nám popísali tieto trasy, ktoré sa veľmi dotýkajú ďalších rodinných domov, zdroja pitnej vody v Hrboltovej, ako bude riešená táto otázka,“ dodala Anna Šanobová.

Podľa slov Mariána Šipoša z Dopravoprojektu, žiaľ zo strany aktivistov Združenia Zdravý domov nebola predložená žiadna pripomienka, v tom čase, kedy sa to vyžadovalo teda počas posudzovania vplyvov na životné prostredie. „Teraz keď je vydané záverečné stanovisko, Ministerstva životného prostredia, ak by sa malo posudzovať iné, nové trasovanie, je to možné, ale to musí prijať diaľničná spoločnosť, a tým opätovne posunieme termín o dva roky dozadu,“ objasnil celú situáciu stavbyvedúci zhotoviteľa Juraj Polák.

Primátor žiada cestu kompromisu

Ide o veci, ktoré sa nedejú každodenne a nie sú to banality, jedná sa o veľkú investíciu peňazí, aj o to, ako tu budeme žiť, keď sa diaľnica dokončí,“ reagoval na pripomienky primátor mesta Ružomberok Igor Čombor.

Ako ďalej ozrejmil územie pri mestskej časti Hrboltová je technicky ťažko zvládnuteľné. Prístupové cesty majú byť riešené tak, aby čo najmenej zaťažili obyvateľov Hrboltovej. „Ak problémy chceme riešiť, musíme mať voči sebe ústretové stanoviská,“ dokončil primátor Igor Čombor.

© 2024 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia