DOPRAVNÉ OKIENKO: Cyklisti na pešej zóne sú v Ružomberku dlhodobým problémom

DOPRAVNÉ OKIENKO: Cyklisti na pešej zóne sú v Ružomberku dlhodobým problémom

RedakciaAktuality8.5.2019

S príchodom jarného počasia pomaly vyťahujeme bicykle, ktoré vítajú aktivisti za ekologickejšiu dopravu a navyše má bicyklovanie aj pozitívny vplyv na zdravý životný štýl. Platí to však len v prípade, že dodržiavame všetky dopravné predpisy, ktoré platia aj pre cyklistov.

„Cyklisti z hľadiska dopravnej nehodovosti patria k najzraniteľnejším účastníkom, takže spôsobujú vážne dopravné nehody, na ktoré sami doplácajú, pretože často jazdia pod vplyvom alkoholu, na bicykloch, ktoré nie vždy sú v dobrom technickom stave a týka sa to hlavne osvetlenia a bŕzd, a veľmi často jazdia bez ochrannej prilby,“ opisuje situáciu pre portál Žijem v Ružomberku pplk. Rudolf Maslo, riaditeľ Dopravného inšpektorátu Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Ružomberku.

Dva hlavné problémy s ružomberskými cyklistami

Na ružomberských cestách, alebo lepšie povedané na chodníkoch, stretávame množstvo cyklistov, ktorých polícia pravidelne rieši. Rudolf Maslo hovorí o dvoch TOP problémoch v Ružomberku. V prvom prípade ide predovšetkým o jazdu cyklistov cez pešiu zónu. „Tu sme v minulosti mali aj vážne dopravné nehody, keď cyklista narazil do chodkyne, ona spadla a mala zlomenú ruku a cyklista z miesta nehody ušiel,“ opisuje situáciu, ktorá najčastejšie hrozí na chodníkoch alebo peších zónach, kde cyklisti nepatria. A to je zároveň druhý TOP problém – keď nie po pešej zóne, tak po chodníku. „Samozrejme, je to tiež vážny fenomén, ktorý si však vyžaduje možno komplexné riešenie situácie, teda vytváraním cestičiek aj pre cyklistov,“ dopĺňa dopravný policajt.

Cyklista na chodník pre peších nepatrí, jazdí zásadne pri pravom okraji vozovky
(Foto TASR)

Cyklista patrí na cyklochodník alebo k pravému okraju vozovky

Cyklista je vodič nemotorového vozidla, a preto sa na cestách musí vždy správať tak, aby neohrozil bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Ako pripomína Rudolf Maslo, cyklista je povinný ísť v prvom rade vždy po cestičke pre cyklistov. Tam, kde nie je, sa musí držať pri pravom okraji vozovky.

Za jazdu po chodníku hrozí pokuta

Cyklista sa na chodníku síce chráni pred hroziacou kolíziou s autami, ale zároveň ohrozuje chodcov. Bicykel je nemotorové vozidlo, takže nevydáva takmer žiaden zvuk, čo môže byť nebezpečné pre okoloidúcich, ktorí ho nepočujú.

Za jazdu po chodníku, pešej zóne, prekročenia povolenej miery alkoholu v krvi alebo za nepoužívanie prilby môžete dostať pokutu.
(Foto TASR)

V tomto prípade sú zraniteľní seniori a zdravotne znevýhodnení ľudia, predovšetkým s poruchou zraku alebo sluchu. Takáto jazda môže byť dokonca pokutovaná. „Ak cyklista jazdí po chodníku, hrozí mu za priestupok proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky pokuta do výšky 50€, v tom lepšom prípade len napomenutie,“ upozorňuje Rudolf Maslo. Podobná situácia platí v prípade jazdy na priechode pre chodcov.

Cyklista má v obci povolené pol promile

Hoci to môže byť nebezpečné, cyklisti na slovenských cestách majú povolené pol promile alkoholu v krvi. Treba mať na pamäti, že každý organizmus reaguje na alkohol rôzne a podgurážený cyklista môže ohroziť seba aj ďalších. Cyklista má „polpromilovú výnimku“ len pri jazde v obci alebo počas jazdy po cestičke pre cyklistov - v tomto prípade zákon nerozoznáva, či ide o cestičku v obci alebo mimo nej. Povolená hranica alkoholu však nesmie presiahnuť hodnotu 0,24mg/l, a to je v prepočte 0,50 promile. Ak cyklista nafúka viac ako je stanovená hodnota, hrozí mu pokuta. „Spravidla podľa zaužívanej praxe pri hodnote do 0,48mg/l, tj. do 1 promile, je pokuta 100€ a nad túto hodnotu o výške rozhoduje správny orgán okresného dopravného inšpektorátu podľa konkrétnych okolností, za ktorých sa cyklista, teda vodič nemotorového vozidla, dopustil priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky,“ vysvetlil Maslo.

Kontrolovať vás môže akákoľvek hliadka (foto TASR)

Prilba je mimo obce povinná

Prilba je prvá vec, ktorá vás ochráni pri páde. Cyklista, ktorý jazdí mimo obce, ju musí mať nasadenú povinne. Osoba mladšia ako 15 rokov ju musí mať na hlave vždy, či je už v obci alebo mimo nej. „Ak ju nemá, hrozí mu pokuta do 50€ alebo v lepšom prípade napomenutie,“ dodáva Maslo.

Skontrolovať vás môže akákoľvek hliadka

Kontrolovať vám môžu používanie bezpečnostnej prilby, svetiel, reflexných prvkov a nevyhnete sa ani dychovej skúške na alkohol. V tomto prípade neplatí, že kontrolovať vás môže len dopravná policajná hliadka. „Samozrejme, že táto kontrola vychádza z toho, kde ten cyklista jazdí a čo jeho kontrolou sledujeme. Najčastejšie kontrolu jazdy cyklistov na pozemných komunikáciách vykonáva Policajný zbor SR,“ uzatvára Rudolf Maslo a dodáva, že cyklistu môže skontrolovať v meste aj Mestská polícia Ružomberok (všeobecne ide o obecnú políciu v obciach) a za istých podmienok aj Štátna ochrana prírody SR či Vojenská polícia SR.

© 2024 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia