Fanúšikovia motocyklov JAWA 500 sa v Ružomberku stretli už deviatykrát

Fanúšikovia motocyklov JAWA 500 sa v Ružomberku stretli už deviatykrát

RedakciaAktuality31.8.2018

Na výstave odprezentovalo svoje motorky 28 účastníkov, pričom až 24 z nich pochádza z Čiech. Medzi vystavenými kusmi, ktoré sa oficiálne vyrábali v rokoch 1952 až 1958 sa nachádzalo množstvo zrenovovaných motoriek, ale pozornosť pútali aj tie v pôvodnom stave. Najstaršia z nich, ako jedna z prvých skúšobných motoriek, pochádza až z roku 1950 a do dnešného dňa funguje takmer v stopercentnom originálnom stave. Všetky boli v typicky „Jawáckej“ červenej farbe. Na motorkách v pôvodnom stave bolo možné vidieť, že červená farba časom stmavla zrejme v dôsledku jej zriedenia s acetónom.

Zraz motocyklov JAWA 500 odštartovali účastníci v Dolnom Kubíne, následne sa predstavili v Ružomberku odkiaľ ďalej pokračovali do Vlkolínca. Obedňajšiu prestávku si urobili na Kozom Vŕšku, potom si to namierili do Liptovskej Osady a cez Lúčky sa vrátili späť do Dolného Kubína.

Inšpirácia z Nemecka

Organizátor Slovenského zrazu motocyklov JAWA 500, Vladimír First, ktorý je zároveň aj členom Automotoklubu Ružomberok načerpal inšpiráciu najskôr z východného Nemecka. Neskôr aj od našich českých susedov, ktorí s týmito zrazmi začali rok pred nami. „Motorku mám už dlhé roky. A keď som videl, že sa vo východnom Nemecku organizuje zraz, potom ho začal robiť aj Jindřich v Čechách, povedal som si, že ho spravíme aj my“, uviedol First. Keďže tieto zrazy sa konajú vždy v lete, počet účastníkov sa stále mení a súvisí to aj s dovolenkovým obdobím.

Česi majú rok náskok

Tradícia českých zrazov JAWA 500 nie je oveľa dlhšia ako tá naša, no počtom zúčastnených nás značne predbehli. V Čechách sa v poradí už desiaty zraz konal v júni a zúčastnilo sa ho 74 Jawa nadčencov. Jedným z najväčších je hlavný organizátor Jindřich Drahoňovský. „Keď som prišiel v roku 1975 z vojny, pamätám si, že sme s kamarátom mali 500-ku, ale to nám veľmi nejazdilo. Tak sme to predali a motorku, na ktorej som aj dnes tu mám 12 rokov. Zrenovoval som ju a keďže dopyt záujemcov po takomto zraze bol značný, začal som ho organizovať. Keď o rok na to, začal na Slovensku organizovať zrazy Vlado, pustili sme sa do spolupráce a tak sme teda tu“, priblížil Drahoňovský.

Prvú motorku dotlačil domov

Motorky JAWA 500, ktoré boli súčasťou výstavy majú nepochybne svoje nezameniteľné čaro. Dýchajú históriou a pri pohľade na ne je zrejmé, že každá z nich má za sebou svoj jedinečný príbeh. Podľa Firsta, ak majú mladí chlapci v dnešnej dobe práve k takýmto strojom blízko, možnosť dostať sa k nim je najmä z finančného hľadiska oveľa ťažšia. Práve tu totiž platí, že čím je motorka staršia, tým viac stúpa jej cena. Ako sa k tej svojej motorke dostal organizátor Slovenského zrazu? „Keď som mal 17 rokov spravil som si vodičský preukaz a začal som zháňať motorku. Chcel som ale inú ako boli všetky ostatné. Všetky boli dvojtaktné a ja som túžil po štvortaktnej. Najmä kvôli tomu nezameniteľnému zvuku. Taký typický zvuk má tá JAWA. Prvú motorku, ktorú som si kúpil som domov dotlačil, lebo nefungovala. Začal som hľadať prečo nefunguje, ako ju nastaviť, no nikto mi nevedel poradiť keďže nikto na okolí takú motorku nemal. Nakoniec som ju spojazdnil, aj bez pomoci internetu aj bez náhradných dielov, ktoré v dobe mojich mladých čias vôbec neboli tak dostupné ako teraz“, zaspomínal First.

Výstava motocyklov JAWA 500 sa v Ružomberku koná každý rok v lete. Budúci rok sa tak stane už po desiaty krát. Okrem toho organizuje Automotoklub Ružomberok aj akciu pod názvom Ružomberská ruža, na ktorej sa koná výstava vozidiel vyrobených do roku 1945 a tiež zraz motocyklov Manet M-90 – prvého slovenského motocykla vyrábaného na Slovensku, ktorý sa bude konať 15. septembra.

© 2024 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia