Úsek diaľnice D Ivachnová – Hubová, meria 14 920 metrov, mal stáť 227 miliónov eur bez DPH, teraz sa hovorí o sume prevyšujúcej šesťsto miliónov eur.
„Uvidíme svetlo na konci tunela,“ povedal minister dopravy Andrej Doležal počas dnešného príhovoru nad hrboltovoupred tunelom Čebrať, tesne predtým, ako ho prerazili a spojili oba portály, Liskovú s Hrboltovou.
Práca stoviek ľudí
„Treba sa tešiť, ale na prvom mieste musíme poďakovať všetkým pracovníkom, ktorí sa na tomto diele podieľajú a budú podieľať. Nejde len o tunely, ale pracuje sa aj na ostatných častiach tohto úseku. Pred polrokom sme museli stavbu naštartovať a nájsť spôsob, ako pokračovať, teraz tu pracuje približne 350 zamestnancov,“ povedal minister po prerazení tunela.
Pridal sa generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Vladimír Jacko. Aj jeho teší, že po deviatich rokoch sa podarila ďalšia významná etapa výstavby tohto diaľničného úseku. „Nie sme tu preto, aby sme si niečo dokazovali, ale preto, aby sme urobili pre občanov to, čo vieme. Hľadali sme všetky možné cesty, aby sme so zhotoviteľom našli spôsob, ako to dokončiť.“
Zložité geologické podmienky
Vladimír Jacko poukázal na problémy v okolí Ružomberka, kde sú zložité geologické podmienky, veľa zosuvov a veľa nepredvídateľných skutočností, ktorými sa musia zaoberať. „Pôvodne mal tunel merať dva kilometre a dnes sú tu dve rúry, každá dlhá takmer 3,7 kilometra,“ dodal generálny riaditeľ NDS.
Jeho slová potvrdil Roman Kocúrek, predseda Dozornej rady OHLA ŽS, ktorá je spolu sVáhostavom-SK zhotoviteľom diela. Upozornil aj na komplikácie, ktoré ich ešte čakajú. „Je to prelom v pokračovaní stavby, ale stále ostáva veľa otázok ohľadne financovania tejto zákazky. Zásadné objekty, tedamosty, sú takmer dokončené, okrem jedného na mieste zosuvného územia.“
Dodal, že teraz zvýšia intenzitu prác na telese diaľnice, na príslušenstve, odvodnení, protihlukových stenách. V tuneli budú na dvoch miestach súbežne robiť druhé ostenie. „V severnej tunelovej rúre ostáva preraziť približne 70 metrov, predpokladám, že to stihneme preraziť do mesiaca.“
Stavba sa predražuje
Primátor Ružomberka Igor Čombor považuje prerazenie tunela za výbornú správu pre motoristov aj obyvateľov Ružomberka. „Podarilo sa to aj vďaka neustálym tlakom samosprávy aj médií. Do dvoch rokov by sme mali po novej diaľnici, ktorá odkloní tranzitnú dopravu mimo mesta. Tento úsek dáva nádej, že diaľnica z Bratislavy do Košíc sa dokončí celá.“
Minister dopravy neodpovedal priamo na otázku novinárov, koľko bude tunel celkovo stáť. „Rokovania pokračujú, pravidlá sú nastavené prostredníctvom komisie pre riadenie sporov. Bavíme sa o objektívnych nárokoch.“
Z pôvodných 227 miliónov eur bez DPH sa cena zvýšila už na viac ako 300 miliónov a teraz sa v kuloároch hovorí o sume prevyšujúcej 600 miliónov eur. Verejnosť však cena až tak nezaujíma, podstatná je pre nich informácia o spustení úseku do prevádzky. Dnes sme z úst ministra dopravy, šéfa NDS aj zhotoviteľa počuli termín koniec roka 2024. Dúfame, že bude posledný.
D1 úsek Hubová – Ivachnová
Diaľničný obchvat Ružomberka bude mať celkovú dĺžku takmer 15 kilometrov, ušetrí motoristom približne16 minút. Začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, cez ktorú sa napojí na cestu I/18. Trasa križuje rieku Váh, vedie severným svahom údolia Váhu a obcou Hrboltová, za ktorou vchádza do tunela Čebrať s dĺžkou 3,63 kilometra, pred mimoúrovňovou križovatkou Likavka vychádza z tunela. Odtiaľ pokračuje pod hradom Likavka, severným obchvatom obcí Martinček a Lisková a opätovne križuje rieku Váh. Po približne pätnástich kilometroch sa nový úsek D1 pri Ivachnovej plynule napojí na diaľnicu smerujúcu do Košíc.
© 2024 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia