Poslanci mestského zastupiteľstva si minulý týždeň vypočuli hodnotiacu správu mesta k Mestskej autobusovej doprave (MAD) v Ružomberku.
Covid preriedil cestujúcich
Na hospodárení dopravcu Blaguss Slovakia sa negatívne podpísala pandémia covidu. Počet prepravených cestujúcich zavedením protipandemických opatrení poklesol o zhruba štvrtinu.
V septembri dosahoval denný prieme 4105 cestujúcich, v októbri autobusy MAD denne využilo 3986, koncom novembra, po zavedení opatrení, len máloktorý deň presiahol číslo tritisíc. To sa prejavilo na tržbách.
Dopravca musí riešiť aj zvýšené náklady, dvojnásobnú cenu AD Blue, vyššiu cenu nafty o viac ako 20 percent, nárast miezd a inflácie.
Poslanca Ľubomíra Kubáňa zaujímalo, z akého zdroja dopravca straty vykryje. Od spravodajcu správy Tomáša Mišoviča sa dozvedel, že radnica sa svojimi financiami podieľať nebude. „Dopravca bude žiadať vyrovnanie covidovú pomoc od ministerstva a nie alokáciu od mesta.“
Dopravu skomplikoval aj sneh
Poslankyňa Anna Šanobová pochválila Blaguss Slovakia za hladké prevzatie MAD od predchádzajúceho dopravcu. Zároveň ale poukázala na dvojitý prestup do Hrboltovej a na neupravené cesty po snežení.
„Vodič povedal, že cesta nie je zjazdná a odmietol ísť do Hrboltovej. Chcem, aby vodiči volali dispečing a riešilo sa to. Nie je prípustné, aby do desiatej hodiny nešiel autobus do Hrboltovej kvôli nezjazdnej ceste,“ posťažovala sa Šanobová.
Mišovič jej dal za pravdu. „Správanie vodiča nás mrzí, nemôže povedať, že ďalej nejdem. Vysvetlili sme mu, čo má robiť. Má informovať dispečera a ten má volať zimnú údržbu.“
Dodal, že cestári tam nemôžu používať soľ, lebo cesta je v meandri Váhu a naviac tam posielajú nevhodnú techniku na odstránenie snehu.“
Prídu moderné autobusy
Jednou z noviniek, ktoré už mali slúžiť cestujúcim v Ružomberku, sú nízkopodlažné autobusy.
„Teraz prišli dva nové mercedesy, v marci prídu štyri a bude ich šesť, pôvodne mali ísť do Viedne. Potom by malo prísť ďalších osem hybridných vozidiel, Mercedes alebo Iveco. Nebude to blato, ale top špička kvalita s normou EURO 6,“ povedal Mišovič.
V hodnotiacej správe sa píše, že pri dennom priemere zhruba 4105 cestujúcich, môžu predpokladať zhruba 1,35 milióna cestujúcich ročne. „Každopádne uvidíme aký bude rok 2022, a ako ho obmedzí pokračovanie pandémie COVID 19.“
Novinkou je výmena prístreškov na autobusových zastávkach, ktoré môžu cestujúci na niektorých linkách už využívať. Postupne pribudnú ďalšie, celkovo by ich malo byť 26.
Dopravca po dohode s mestom niekoľkokrát upravoval cestovné poriadky, pripravuje prehodnotenie dĺžky taktov medzi jednotlivými autobusmi. Niektoré linky budú mať skrátený takt, menej využívané večerné a víkendové linky ho budú mať dlhší.
Ako pozitívny krok to vyhodnotila poslankyňa Jana Štreitová, podľa nej to prinesie úsporu. Požiadala o väčší formát cestovných poriadkov na zastávkach. „Starí ľudia a tí, čo nosia okuliare, majú problémy čítať malé písmená a čísla, využite formát papiera A3.“
Mišovič jej odpovedal, že už majú spracovaný návrh na väčší formát.
Dopravca sľubuje ďalšie novinky, patrí medzi ne aj nová aplikácia pre mobilné telefóny. Vyvíja ju spoločnosť Telmax, ktorá dodáva celý tarifný systém. Aplikácia bude ponúkať aj bankové služby a možnosť využitia NFC čipov v moderných smart telefónoch.
© 2024 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia