Trasa úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová vedie v geologicky náročnom území. Jedným z opatrení, ktoré stavbu zabezpečujú je aj unikátna presýpaná galéria. Tú zhotovila spoločnosť Váhostav.
Presýpaná galéria je unikátna tým, že ide o vôbec prvé dielo svojho druhu na Slovensku. Úsek diaľnice D1 Hubová – Ivachnová sa začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, kde je diaľnica napojená na existujúcu cestu I/18. Trasa pokračuje smerom na východ mostom SO 201, prekonáva cestu I. triedy I/18, rieku Váh a železničnú trať Košice – Žilina. Ďalej vedie severným svahom údolia Váhu ponad obec Hrboltová, kde vchádza do tunela Čebrať, realizovaným pod rovnomenným horstvom, a vychádza pred mimoúrovňovou križovatkou Likavka na východnej strane.
Odtiaľ pokračuje pod hradom Likavka, severným obchvatom obcí Martinček a Lisková a mostom SO 216 prekonáva cestu III. triedy Liptovská Teplá – Lisková, železničnú trať Košice – Žilina a rieku Váh. Následne sa nový úsek diaľnice v dĺžke 14 920 m na svojom konci plynule napojí pri obci Ivachnová na sprevádzkovaný úsek diaľnice D1 smerom do Košíc.
K výstavbe galérie bolo nutné pristúpiť, pretože funguje ako stabilitné opatrenie. "Prvá časť územia je zaistená zaťažením päty, kotvenou galériou v kombinácii s povrchovým a hĺbkovým odvodnením územia. Druhá časť je zaistená kotvenou pilótovou stenou v kombinácii s povrchovým odvodnením územia. Túto časť, silové prvky, rieši projektová dokumentácia s označením H.I.," uvádza sa na stránke Váhostavu.
V úseku km 14,809 444 – 14,993 993 sa nachádza aktívne zosuvné územie, ktoré zasahuje do telesa diaľnice okrajom akumulačnej časti. Presýpaná galéria pôsobí ako silový stabilizačný prvok a spolu s presypaním konštrukcie aj ako priťaženie oblasti čela zosuvu. Galéria má celkovú dĺžku 140 m s krídlami na obidvoch koncoch – západné krídlo má dĺžku 20,55 m a východné krídlo 24,0 m. Konštrukciu galérie tvorí uzavretý železobetónový rám podopretý dvomi radmi pilót.
Foto: vahostav.sk, youtube/rodinkanavylete
© 2024 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia