Semafor pre chodcov je veľmi dôležitá súčasť budúcej zelenej vlny v Ružomberku, ktorú realizuje Národná diaľničná spoločnosť ako kompenzáciu za meškajúcu D1. Jeho hlavnou úlohou je koordinovať pohyb chodcov a vozidiel v zelenej vlne a je aj súčasťou celkovej rekonštrukcie svetelnej signalizácie na všetkých križovatkách. „V predmetnom úseku komunikácie neevidujeme žiadne dopravné nehody ani škodové udalosti,“ informuje Radko Moravčík, krajský policajný hovorca. Dodal, že keďže svetelné križovatky budú vzájomne prepojené, bolo potrebné usmerniť prechod chodcov tak, aby nevstupovali na cestu a nevynucovali si prednosť pred vozidlami v zelenej vlne.
Semafor pomôže nevidiacim aj seniorom
Prejsť cez takto frekventovanú cestu je problém predovšetkým pre seniorov a nevidiacich, ktorým práve semafor oznámi, že môžu bezpečne prejsť na druhú stranu. Pred priechodom sa nachádza červený signalizačný pás, ktorý vyznačuje bezpečnostný kraj cesty. Vďaka jeho vrúbkovanému povrchu je okraj citeľný aj cez topánku, ale nevidiaci ho spozná aj pri kontakte s bielou palicou. Semafor obsahuje aj zvukový signál.
„Cez ten priechod sa naozaj ťažšie prechádzalo, pretože hluk z opačného pruhu skresľuje zvuk prichádzajúcich áut z cesty, cez ktorú chcem prejsť na mostík. Keď sa k tomu pridajú najnovšie elektromobily, je to nebezpečné. Je dobré, že semafor je ozvučený, pretože v opačnom prípade by to ešte viac skomplikovalo situáciu – nevidiaci by prešiel cez cestu bez toho, aby vedel, že je tam semafor alebo že na ňom svieti zelená,“ opisuje situáciu nevidiaci Marek, ktorý cez priechod pravidelne prechádza.
Vybudovanie nového semaforu so signalizačným pásom a zvukovou signalizáciou je súčasťou vyhlášky o architektonickej prístupnosti, ktorú musia spĺňať všetky nové projekty. Ako podotýka hovorca mesta Ružomberok, Viktor Mydlo, ide o zariadenie, ktoré disponuje jedným z najmodernejších dostupných prvkov signalizácie.
Vznikne semaforová prehustenosť?
Okrem tohto semaforu vznikne ešte jeden v blízkosti obchodného domu na Bystrickej ceste, ktorý už stavajú, no hoci na cestách I/18 a I/59 je semaforov viac, na funkčnú zelenú vlnu musia doriešiť všetky priechody, kde chodci prekračujú cesty, ktoré sú hlavnými ťahmi, a teda sú nerozlučnou súčasťou dopravného projektu. „Uvedomujeme si semaforovú prehustenosť, no v tomto prípade je toto riešenie nevyhnutné. Vzhľadom na fakt, že naše mesto je dopravou skutočne ťažko skúšané, zelená vlna bude pre nás malým plusom,“ dodal Mydlo. Semafor ako aj projekt zelenej vlny realizuje Združenie Čebrať a znáša aj všetky náklady s ním spojené.
© 2025 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia