Prehliadka historických motocyklových skvostov

Prehliadka historických motocyklových skvostov

RedakciaAktuality16.9.2023

Jediné stretnutie majiteľov prvých slovenských motoriek Manet 90 má za sebou už 18. ročník, ktorý sa uskutočnil v Ružomberku. Na tamojšej pešej zóne predstavili 24 motocyklov, ktoré sa vyrábali sériovo. Je pravda, že Česi ho považujú za svoj konštruktérsky výtvor, ktorý darovali Slovákom v rámci budovania priemyslu. Takýmto spôsobom sa jeho produkcia dostala na Považie.

Bližšie o histórii motocyklu Manet 90 nám povedal organizátor ich celoslovenských stretnutí v Ružomberku Marián Sila. „Manet má jednovalcový motor s dvomi piestmi, ktoré sú uložená vedľa seba a pohybujú sa s časovým opozdením. Dokáže sa pohybovať tak do 70 km/h, pri priaznivom vetre dosiahne aj vyššiu rýchlosť. V súčasnosti majú problém s benzínom, lebo ten obsahuje asi 10 percent biozložky, ktorá nepriaznivo pôsobí na motor, aj nádrž. Najväčšiu historickú hodnotu majú pôvodné, nerenovované stroje. Pri renovácii je problém trafiť hlavne pôvodný odtieň, preto sa niektorí majitelia snažia zachovať ich nálezový stav. Tohto roku tu máme jeden takýto motocykel. Prvé stroje z roku 1947 boli v slonovej farbe, tých je najmenej, vyrobilo sa len 366 kusov,“ uviedol M. Sila. Doplnil, že v súčasnosti stojí uvedená motorka okolo 5000 eur, ale už ju jeden ponúkal za 11 tisíc eur, čo považuje za prehnanú cenu.

Ružomberského zrazu motorkárov sa zúčastnila aj Renáta Silová, ktorá ide v zberateľských šlapajách svojho otca. Najskôr sa venovala koňom a v súčasnosti ich vymenila za dvojkolesové tátoše. Doma majú dva Manety 90, ktoré sú jediné v Ružomberku.

K priaznivcom motoriek Manet 90 patrí taktiež Ivan Škultéty zo Žitnej- Radiše pri Bánovciach nad Bebravou, ktorý priniesol aj rozrezaný motor motocykla, aby názorne predviedol divákom jeho jednoduchosť.

Manet M 90 vyrábali v rokoch 1947 až 1951 pre domáci, ale aj zahraničný trh. V tom čase išlo o moderný, jednoduchý a cenovo dostupný motocykel. Jeho zvláštnosťou bol valec s dvoma piestami a široké riadidlá. V Považskej Bystrici ich vyrobili vyše 37 tisíc kusov. Výrobu ukončili v súvislosti so zavádzaním zbrojárskej produkcie.

Fotogaléria

Text a foto: Tibor Šuľa

© 2024 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia