Centrom Dolného Liptova prejde po ceste I/18 z východu na západ a opačným smerom denne viac ako 30-tisíc áut, medzi nimi množstvo kamiónov. Intenzívna doprava sa prejavila na vozovke, na mnohých miestach je zaplátaná, vytvorené sú koľaje. Oprava dvoch úsekov v dĺžke približne 2,7 kilometra sa začne na jar, hneď ako to počasie dovolí.
Ide o najvyťaženejšiu križovatku
Prvý opravovaný úsek je od začiatku mosta pri Mondi, pred križovatkou na Banskú Bystricu, končí na križovatke na Štiavničku, meria dva kilometre. Druhý začína od križovatky do Liskovej, končí na začiatku letiska, meria sedemsto metrov. Slovenská správa ciest (SSC) zaplatí za opravu vozovky celkovo 726-tisíc eur.
„Začiatok stavebných prác vzhľadom na potrebnú dĺžku realizácie a blížiace sa nevhodné klimatické podmienky predpokladáme v roku 2022, keď to umožnia klimatické podmienky. Zmluvná doba realizácie je 75 dní,“ povedal vedúci Komunikačného odboru SSC Martin Guzi. V zmluve je určená aj sankcia za nedodržanie termínu vo výške 0,02 percenta za každý deň omeškania, čo predstavuje 1452 eur denne.
Upozornil, že obmedzenia dopravy budú známe po schválení dočasného dopravného značenia cestným správnym orgánom, ktorým je okresný úrad a policajným zborom. „Tieto náležitosti sú už v kompetencií zhotoviteľa. Predpokladáme realizáciu stavby s čiastočnými obmedzeniami, ktoré budú riadené buď cestnou signalizáciou alebo regulovčíkmi,“ dodal Guzi.
Chcú pracovať aj v noci
Opravu urobí konzorcium Cestné stavby Liptovský Mikuláš (CSLM) a MBM Group. CSLM robili aj tohtoročnú opravu vozovky od Kraľovian po Šútovo. Počas prvého dňa prác sa vytvorila niekoľkokilometrová kolóna, vodiči v nej strávili aj tri hodiny.
Riaditeľ CSLM Pavol Baláž vysvetlil, ako chcú podobnej situácii predísť. „Dopravný inšpektorát stanoví podmienky, bude dočasná čiastočná uzávera. Povolenie sa môže meniť podľa aktuálnej situácie, tak ako bolo pri prácach na úseku Kraľovany – Šútovo, kde sme začali pracovať v noci napriek tomu, že nás to stálo viac peňazí na osvetlenie pracovného priestoru a mzdy.“
Dodal, že semafory pravdepodobne využívať nebudú. „Nevyhnutnosť budú regulovčíci, ktorí dokážu reagovať na vývoj situácie v doprave, aby sme predišli vytváraniu kolón semaformi v čase, keď by tam nemuseli byť.“
Firma počas zimy investovala do obaľovačky vyrábajúcej asfaltovú zmes na vozovky. Počas jednej zmeny dokáže vyrobiť tisíc ton zmesi, čo by malo pomôcť urýchliť práce pri oprave cesty.
Starostovia majú obavy
Vodiči, ktorí sa budú chcieť vyhnúť kolónam sa budú snažiť kritické miesto obísť cez Likavku, Liskovú, prípadne až Liptovskú Teplú a Bešeňovú.
„Vítame opravu tejto cesty, je vo veľmi zlom stave, ale dopady na dopravu budú veľké. Neviem si to ani predstaviť. Obyvatelia tej časti dediny za železnicou prechádzajú cez cestu na vlakovú či autobusovú stanicu, aj do nákupnej zóny. Priechod pre chodcov je zo smeru od Liskovej skryty pod kopčekom, nie je dobre viditeľný. Križovatka pri domovoch dôchodcov býva už aj teraz v určité dni upchatá, potom sa to ešte zhorší. Ale akceptujeme to, musíme, ak chceme mať dobré cesty,“ povedal starosta Likavky Marián Javorka.
Obavy má aj starosta Liskovej Jozef Murina. „Neviem, či to vydržíme. Bude to posledný klinec do rakvy v doprave cez našu dedinu. Už teraz je to katastrofa, hlavne v piatky a nedele.“
Odfrézovaný materiál je v zmysle zmluvných podmienok majetkom zhotoviteľa stavby, ktorý ho plánuje zrecyklovať a opätovne využiť ako stavebný materiál.
© 2024 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia