Škody na energetických zariadeniach Stredoslovenskej distribučnej dosahujú takmer dvestotisíc eur. Potvrdil to hovorca Stredoslovenskej distribučnej a.s. (SSD) Miroslav Gejdoš. Podľa jeho slov spravili elektrikári k poruchám na vysokom napätí viac ako 70 výjazdov.
„Energetici zo SSD vyčíslili škody spôsobené päťdňovou kalamitou od 13. do 17. januára celkovo na 195-tisíc eur,“ hovorí Gejdoš.. V dôsledku hustého sneženia a silného vetra zostalo bez elektriny viac ako 110-tisíc odberateľov, pričom do štatistiky započítavajú iba výpadky dlhšie ako tri minúty. Najväčšie poruchy na elektrických vedeniach boli na Kysuciach, Orave, Liptove a Považí.
Spolu až 116 výpadkov vysokého napätia
Dispečeri zaznamenali na úrovni vysokého napätia, čo je 22-tisíc voltov, až 116 výpadkov elektriny. Až 74 z nich si vyžadovalo zásah elektrikárov. Na vedeniach nízkeho napätia, čo je 400 voltov, došlo k viac ako 200 poruchám. Elektrikárom pomáhal pri zásahoch traktor aj ťažný kôň. „Počas kalamity sme mali v teréne desiatky pracovníkov údržby a desiatky mechanizmov. Pomáhali im aj kolegovia z divízie stavebnomontážnej činnosti a externí pracovníci. V špičke sme mali v teréne viac ako 150 mužov,“ zhrnul Radomír Rajčáni, riaditeľ divízie Prevádzky a údržby SSD. „Najčastejšími dôvodmi výpadkov boli pretrhané vodiče, poškodené stĺpy a izolátory. Vážnym problémom bolo, tak ako vždy pri kalamitách, že k mnohým poruchám došlo na odľahlých miestach. Vysoká vrstva snehu či strmé svahy komplikovali nielen odstraňovanie porúch, ale už ich vyhľadávanie. Najhoršie boli na tom lokality, kde sme sa potrebovali dostať s ťažkou technikou,“ dodal.
Spadlo asi 200 stromov
Podľa Gejdoša v priebehu niekoľkých dní padlo pod váhou ťažkého snehu na elektrické vedenia v správe SSD viac ako 200 stromov. Na extrémne počasie boli doslova prikrátke aj ochranné pásma. Došlo k pretrhnutiu vodičov na sto rozličných miestach. Škodu dovŕšilo zhruba 50 pokazených izolátorov a 20 poškodených stĺpov. V niektorých prípadoch bola podľa hovorcu SSD bezmocná aj moderná technika. Údržbári sa preto mohli spoľahnúť len na svoje fyzické zdatnosti. V lese nad kysuckou obcou Nesluša im pomáhal aj ťažný kôň.
„Vďaka maximálnemu nasadeniu pracovníkov SSD sa väčšinu porúch podarilo odstrániť v priebehu niekoľkých hodín. Niektoré však riešili aj dlhšie, a to hlavne kvôli nepriaznivým okolnostiam, ale aj vlastnej bezpečnosti,“ dodáva Gejdoš.
Kalamita nezamestnávala len elektrikárov v teréne, ale aj dispečerov. „Riešenie mimoriadnej situácie by sa nezaobišlo bez nepretržitého riadenia distribučnej siete zo žilinského dispečingu či podpory zo odboru dopravy, nákupu materiálu či skladovania,“ uvádza hovorca spoločnosti. „V takýchto situáciách nie je nasadenie dispečerov o nič menšie ako nasadenie ľudí vonku na stĺpoch. Vždy sa snažia čo najrýchlejšie reagovať na vzniknuté výpadky a hľadajú spôsob, ako odberateľom obnoviť prúd. Okrem toho musia korigovať práce elektrikárov v teréne, za ktorých bezpečnosť sú spoluzodpovední. Musia urobiť veľa rozhodnutí v krátkom čase bez toho, aby urobili chybu. Mohla by mať fatálne následky. K tomu všetkému treba pripočítať stovky telefonátov na poruchovú linku,“ opísal atmosféru na operatívnom dispečingu jeho riaditeľ Július Bodor.
© 2024 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia