Jeho terajší 14. ročník bol 14. septembra. Zišlo sa na ňom 26 milovníkov uvedených motoriek. Verejnosť si mohla stroje pozrieť pred Kultúrnym domom A. Hlinku.
Medzi tohtoročnými účastníkmi bol aj Patrik Rožai z Košíc: „Motocykel som poskladal z náhradných dielcov, nebol v pôvodnom prevedení. Súčiastky som zháňal po kamarátoch, na burzách. Skladanie mi trvalo asi dva roky.“ Na otázku, že za koľko by ho predal povedal, že o tomto neuvažuje. Doma má ešte Pioniera, ktorého by chcel spojazdniť.
Hlavným organizátorom stretnutí motoristických veteránov v Ružomberku je Marián Sila z Automotoklubu Ružomberok: „Tento rok sme pripravili trasu Ružomberok – Likavka – Liptovská Teplá, Kozí vršok- Lúčky. Skončíme v Hrabove. Na dlhé trasy sa nevydávame, lebo Manet 90 nie je na to stavaný.“
Dvojbodový motocykel Manet 90 bol prvým slovenským jednostopovým vozidlom, ktorý uzrel svetlo sveta v Považskej Bystrici. V tamojších strojárňach sa zamerali na nižšiu kubatúru. Celkove ich vyrobili vyše 37 tisíc kusov. Podľa známych údajov pôvodných desať kusov prototypov zhotovila Zbrojovka Brno a potom ich výroba prišla na Slovensko. Motocykel dosahoval rýchlosť až 65 km/h. Boli bielej, modrej, zelenej a posledne červenej farby.
Názov motocykla Manet, ktorý vyrábali približne do roku 1951, odvodili od vrchu Manín, ktorý leží v blízkosti Považskej Bystrice. Predné koleso stroja je odpružené teleskopickou vidlicou, zadné je pevne spojené s rámom. Motorku vyvážali do Rumunska, Nemeckej demokratickej republiky, Bulharska, Maďarska, Kanady a Anglicka.
Autor: Tibor ŠULA
© 2025 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia