„Ostáva preraziť približne šesťdesiat metrov tunela, no prestali sme raziť začiatkom marca. Robíme len drobné práce. Predtým pracovalo v týždňovom turnuse sto ľudí na jedenástich pracoviskách. Zatiaľ sme dali do poriadku stroje. Diaľničiari vraj prestali platiť,“ povedal jeden zo zamestnancov, ktorí pracujú na diaľnici D1 pri Ružomberku. Potvrdil tak správy, ktoré sa začali šíriť o zastavení prác na diaľnici.
Svetlo na konci tunela
Hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková poskytla stručné stanovisko. „Aktuálne naďalej prebiehajú pracovné rokovania medzi NDS a zhotoviteľom stavby, hľadáme ústretové možnosti riešenia.“
Hovorkyňa nás odkázala na vyjadrenia ministra dopravy Andreja Doležala. „Nie je pravda, že by sa nepracovalo. Je pravda, že boli utlmené práce na niektorých objektoch. Niekoľko mesiacov so zhotoviteľom intenzívne komunikujeme. Vidím svetlo na konci tunela, nie preto, že by bol prerazený, ale je to problém. Na každej stavbe riešime problémy. Zatiaľ komunikujeme a hľadáme riešenie. Máme dohodu so zhotoviteľom, že komunikovať budeme minimálne až do momentu, kým problém nevyriešime.“
Čakajú na ňu roky
Diaľnica je životne dôležitá pre obyvateľov Ružomberka, ktorí sú neúmerne zaťažený tranzitnou dopravou. Podľa pôvodného plánu mali D1 v tomto úseku využívať už od roku 2017, teraz je termín ukončenia stanovený na rok 2023. Ak ho Slovensko nedodrží, môže prísť o peniaze z eurofondov, ktoré sme na tento účel získali.
Jedným z dôvodov útlmu prác je zvyšovanie ceny diela. Pôvodne mal takmer 15 kilometrový úsek D1 Hubová – Ivachnová, vrátane približne 3,5 kilometrov dlhého tunela Čebrať, stáť 227 miliónov eur bez DPH. Teraz je dohodnutá už cena 290 miliónov, no zhotoviteľ žiada pridať ďalších približne 17 miliónov.
Podľa informácií, ktoré sme získali včera od hovorkyne, dohodou medzi NDS a zhotoviteľom, ktoré tvorí konzorcium OHL ŽS a Váhostav-SK, sa stále nepodarilo uzatvoriť. Ľudia aj stroje sú nevyužité už takmer mesiac, čo môže výrazne ovplyvniť termín ukončenia, čerpanie eurofondov a v neposlednom rade podmienky života obyvateľov Ružomberka.
Motoristom ušetrí diaľnica až 16 minút v porovnaní s jazdou po ceste prvej triedy a to nepočítame zdržanie kvôli kolónam, ktoré sa tvoria na vjazdoch do Ružomberka v smere od Martina aj Ivachnovej.
© 2024 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia