Počas víkendov je v stanici Zápalkáreň pripravená nová atrakcia.
„Postavili sme 14 metrov pôvodnej úzkorozchodnej koľaje, po ktorej kedysi jazdilo Korýtko. Keďže stále nie je dokončená, ľudia nám môžu pomôcť,“ začína rozprávať o novom projekte Martin Baník, predseda občianskeho združenia Korytnická železnica Ružomberok.
Koľajnice sa do podvalov pribíjajú klincami. Návštevníci si túto činnosť budú môcť vlastnoručne vyskúšať.Klinec, ktorý si tu zakúpia, aj pribijú a tým si vyskúšajú ako sa v minulosti stavali koľajnice.
„Záujemcovia tak budú môcť zistiť, aké bolo kedysi náročné postaviť trať, keďže táto činnosť sa robila ručne,“ dodáva Baník.
V tomto roku chcú koľaj dokončiť, v budúcom roku plánujú na ňu umiestniť pôvodné historické vozidlo. Takýmto spôsobom vybudujú akýsi pamätník bývalej úzkorozchodnej železnice.
Korýtko ako špeciálny osobný vlak
„Koncom leta by sme chceli ísť Korýtkom do Kráľovej Lehoty. Už sme touto trasou išli v rámci súkromnej akcie. Jeden motorový vozeň by bol pritom vyčlenený na bicykle. Prešli by sme trasu Ružomberok, Liptovský Mikuláš, Liptovský Hrádok, Kráľova Lehota,“ približuje Baník.
Z tohto miesta sa potom dajú podnikať rôzne cyklistické výlety.Ako ďalej vysvetľuje šéf občianskeho združenia, Korýtko môže jazdiť aj po trati, kde bežne jazdia vlaky.
„Znamená to, že by sme prešli ako špeciálny osobný vlak,“ dopĺňa a jedným dychom dodáva, že na konci sezóny sa Korýtko vráti naspäť do svojej domovskej stanice vo Vrútkach. Tam prečká zimu a na začiatku letnej sezóny bude opäť merať cestu do Ružomberka.
Sprejeri zanechali stopy
Korýtko je dnes iné ako na začiatku sezóny. Pred časom zanechali na ňom svoju stopu sprejeri, ktorí ho znehodnotili. Podľa Baníka tento čin mal na sociálnej sieti veľkú odozvu a mnohí ho odsúdili.
„Hoci sme ho hneď na druhý deň vyčistili, na laku stále vidno stopy. Z diaľky tieto stopy sprejerov nevidno, pri pohľade bližšie sú stále zreteľné šmuhy,“ približuje Baník aký nezmazateľný rukopis za sebou zanechali neznámi vandali.