BRATISLAVA/RUŽOMBEROK: Európska komisia vo svojom Vykonávacom rozhodnutí z 2. októbra 2018 schválila finančný príspevok na projekt „Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 2. časť“ v prospech Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Ide o doteraz najväčšiu investičnú zmluvu od samotného vzniku ZSSK v roku 2005.
Súťažili dve spoločnosti
Priebeh tendra bol podľa hovorcu ZSSK Tomáša Kováča bezproblémový predovšetkým vďaka transparentnému prístupu v koordinácií s EK. „Dôkazom je okrem schválenia výsledkov verejného obstarávania aj to, že v elektronickej aukcii boli dvaja veľkí hráči - Škoda Transportation a Stadler Bussnang AG,“ dodal. Napokon vyhrala ponuka spoločnosti Škoda Transportation, a. s., v konzorciu so ŽOS Trnava, a. s. Takmer všetky vlaky by mali montovať na Slovensku.
Vyradia 50 ročné poruchové „veterány“
„Moderné elektrické jednotky sú pre regionálnu dopravu v okolí Žiliny a našich cestujúcich skutočne kľúčové. Preto ma veľmi teší, že táto dôležitá dodávka vlakov smeruje k úspešnej realizácii projektu. S podobnými jednotkami ako tie, ktoré majú byť dodané, máme už dnes pozitívnu skúsenosť, takže aj v budúcnosti predpokladáme hladký priebeh dodania, ako aj udržania ich kvality,“ hovorí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. Mali by mať nízku poruchovosť i spotrebu energií v porovnaní s priemerom vozňového parku ZSSK. Ako ďalej informoval hovorca Tomáš Kováč, Škoda Transportation už v minulosti dodala pre ZSSK 19 kusov elektrických poschodových jednotiek a 10 kusov poschodových push-pull súprav.
Premávať budú na tratiach Žilinského samosprávneho kraja
Nové elektrické jednotky budú premávať na tratiach Žilina – Trenčín, Horní Lideč – Púchov, Žilina – Čadca – Zwardoń a Žilina – Liptovský Mikuláš. „Niektorí naši kritici hovoria, že nemáme kupovať nové vlaky, ale radšej opravovať staré. Využitie EÚ fondov zrýchľuje zefektívňovanie prevádzky náhradou starých rušňov a vozňov za moderné jednotky. Týchto 25 nových vlakov nám umožní pracovať s našimi vozidlami efektívnejšie a vyradiť najporuchovejšie vozidlá, ktoré budú mať v roku 2021 viac ako 50 rokov,“ vysvetľuje Patrik Horný, podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku ekonomiky a informačného manažmentu ZSSK.
Vozne budú klimatizované, bezpečnejšie a modernejšie
Súpravy by mali mať modernejšie jazdné vlastnosti na všetkých elektrifikovaných tratiach Slovenska a umožnia spoľahlivé dodržiavanie cestovného poriadku aj v náročných zimných podmienkach. Široké nástupné dvere spolu s priechodným moderným interiérom bez vnútorných dverí umožnia rýchly a plynulý pohyb cestujúcich. Nástup do vozidla bude vo väčšine prípadov nízkopodlažný, v ostatných prípadoch sa budú vysúvať schody. Vybavia ich elektrickými zásuvkami, klimatizáciou, štýlovým LED osvetlením interiéru a priestorným moderným WC. Súpravy ponúknu aj informačný a komunikačný systém, monitorovanie bezpečnostnými kamerami a wi-fi pripojenie na internet. V každej jednotke bude aspoň jedno oddelenie pre imobilných cestujúcich aj so špeciálne prispôsobeným WC a tiež priestor na prepravu detských kočíkov a bicyklov.
Znižujú náklady, zefektívňujú a modernizujú
Podľa Kováča už rok a pol smerujú k znižovaniu stavu záloh, lepším opravám a efektivite. Znižujú aj náklady na kilometer a zastarané vlaky vyraďujú. ZSSK dlhodobo čerpá eurofondy na obstarávanie nových koľajových vozidiel. Interná stratégia z konca roka 2016 riešila vyraďovanie najporuchovejších modelov a podporila masívne investície do opravárenského hmotného i ľudského zázemia, ktoré boli v minulosti zanedbávané. V stratégii by mali pokračovať.
Získajú 25 nových elektrických vlakov
Budú nasadené do regionálnej dopravy na elektrifikovaných tratiach pre rýchlosť 160 km/h s napätím 3 kV a 25 kV. Dodajú a spustia ich v rokoch 2020 až 2022, a to v dvoch verziách - v kratšej s dĺžkou 80 m a s kapacitou 247 sediacich cestujúcich (13 ks) a dlhšej 106-metrovej s kapacitou 343 sediacich cestujúcich (12 kusov). „Každý vozeň súpravy bude mať klasické usporiadanie dvoch podvozkov a každá elektrická jednotka bude mať tri hnacie podvozky," hovorí Kováč.
Veľký pokles vlakov
V roku 2005 bolo takmer 2 000 rušňov a vozňov, v súčasnosti je ich zhruba o 350 menej, hoci počet cestujúcich stále rastie. Počet vozidiel sa má v ZSSK do roku 2025 znížiť o 20 %, no vďaka ich nižšej poruchovosti a lepšiemu manažmentu počet cestujúcich i najazdených kilometrov narastie.
Investujú 160 miliónov eur
Dodanie elektrických jednotiek v celkovom objeme 160 miliónov eur predpokladajú v roku 2020. Projekt je súčasťou operačného programu „Integrovaná infraštruktúra“ na Slovensku, ktorý bude financovaný z fondov Európskej únie, konkrétne prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020, ďalej z prostriedkov nenávratného finančného príspevku zo zdrojov kohézneho fondu, zo štátneho rozpočtu a z vlastných zdrojov.
© 2024 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia