Jej riaditeľka Anna Jánošová informovala, že uplynulý týždeň (od 16. do 20. marca) prebiehalo vyučovanie prostredníctvom rôznych komunikačných aplikácií, bolo založené na dobrovoľnosti, ochote a podmienkach pedagógov. V tomto týždni na škole vyučovalo 42 percent pedagógov, zvyšní
pracovali formou "home office" a to najmä na ostatných činnostiach spojených s chodom školy a na pedagogickej dokumentácii.
Motivácia pri rozvíjaní nadania
Na otázku, ako motivujú žiakov SZUŠ Jánoš pri vyučovaní na hudobný nástroj riaditeľka školy uviedla: „Každý pedagóg má svoj spôsob ako motivovať žiaka k cvičeniu na hudobnom nástroji. Každé dieťa vycíti, či je jeho pedagóg tzv. "zapálený" pre hru na nástroji, alebo spev a samozrejme nesmie chýbať láska k hudbe a deťom," uviedla Jánošová. Podľa jej slov využívajú aj iné prostriedky motivácie ako sú triedne prehrávky, kde sa deti prezentujú pred svojimi rodičmi, kamarátmi a známymi, verejné vystúpenia, koncerty, či celoslovenské súťaže, ale najmä školskú súťaž Euromusic. "Na tú sa
moje deti každý rok tešia. Berú to ako výzvu a každý z nich sa chce čo najlepšie umiestniť. Okrem toho si tiež vypočujú spolužiakov, čím sa prirodzene motivujú. V neposlednom rade sami na sebe vidia pokrok, ktorý z roka na rok urobili tým, že hrajú skladby vyššej úrovne ako rok predtým.“
Učiť žiakov z obývačky
Moderné technológie sa v týchto dňoch veľmi osvedčili aj na SZUŠ Jánoš. „Okrem jednej žiačky, ktorá je odcestovaná a nemá so sebou nástroj a jedného žiaka, ktorý má záujem o dištančné vzdelávanie - zasielanie notových materiálov, ktoré si sám naštuduje, vyučujem akoby normálne podľa platného rozvrhu hodín prostredníctvom videohovoru so žiakmi. Je to skoro tak ako keby som učila vo svojej triede v škole, len učím doma v obývačke," povedala Jánošová. Žiaci, ktorí absolvujú vyučovanie prostredníctvom video hovoru, majú veľký záujem o pokračovanie v štúdiu a vzhľadom na okolnosti a krízovú situáciu, ktorú každý z nás chápe, s tým nemajú žiadny problém.
Žiaci sa zvyčajne lepšie vyznajú počítačoch ako ich rodičia. Preto sme Jánošovej položili aj otázku, či majú aj negatívne ohlasy od rodičov v súvislosti s využívaním internetu. „S negatívnymi ohlasmi som sa ešte ja osobne nestretla, pretože si tú hodinu s deťmi odsedím a celý čas sa im venujem. Možno prídu časom, uvidíme, čo nám čas prinesie. Vo všeobecnosti však pozorujem, že sa vzdelávanie, stravovanie, trávenie voľného a ďalšie povinnosti spojené s chodom domácnosti presunuli v plnej miere na rodičov, ktorí majú tiež svoje pracovné povinnosti a mnohí sa snažia skĺbiť túto rodinnú situáciu s tzv. "home office", teda prácou z domu. Každý deň na týchto ľudí myslím a držím im palce, aby to vydržali a v pokoji zvládli čo najdlhšie. Raz to skončí a bude zas dobre,“ dodáva s nádejou Jánošová.
Využili komunikačné kanály
Individuálne vyučovanie na základnej umeleckej škole je možné riešiť prostredníctvom komunikačných kanálov. Ako to riešia v tanečnom odbore? Riaditeľka SZUŠ Jánoš nám ozrejmila ich prístup k skupinovému vyučovaniu: „Kolegyne pracujú cez Facebook - majú vytvorenú skupinu. Táto forma komunikácie funguje už dávno, pretože tam žiaci majú všetky potrebné informácie. Momentálne ju využívajú na posielanie učiva - povinné cvičenia z predmetov, ktoré majú jednotlivé skupiny / klasický tanec, kreatívny tanec, gymnastika a podobne," vysvetľuje Jánošová. Každý deň im pedagógovia posielajú presné inštrukcie, čo cvičia a tvoria. Výsledky deti posielajú formou fotografií, a videa. Majú k dispozícii hudbu, takže pracujú a zdokonaľujú sa aj doma. Deťom tiež vytvárajú videá s tréningovým procesom, pričom im napíšu ako sa cvičenia kombinujú a linky dávajú na kanál YouTube. Zároveň tiež komunikujú s rodičmi, deti spätne posielajú ako im cvičenie ide, videá na kanáli YouTube nie sú verejné a vidia ich len žiaci, ktorých sa to týka.
© 2025 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia