Novela zákona o cestnej premávke, ktorá nadobudla účinnosť 1. októbra 2023, zaviedla celoplošný zákaz parkovania motorových vozidiel na chodníkoch s výnimkou osobitne vyznačených miest. Autá tak nemôžu parkovať na chodníku ani pri zachovaní voľného priestoru 1,5 metra, pokiaľ to neumožní dopravné značenie.
Kampaň beží už mesiace
Mesto sa na to pripravilo a snažilo sa pripraviť aj vodičov. „V spolupráci s mestskou políciou sme na zmeny upozorňovali už od marca 2023 priamo v uliciach. Niektorí z motoristov si mohli v uplynulých mesiacoch za stieračom auta nájsť upozornenie na nesprávne parkovanie na chodníku,“ informoval primátor Ľubomír Kubáň.
Od júla mesto v spolupráci s aktivistami z ružomberského Občianskeho združenia Bajkom spustilo informačnú kampaň Preparkujme (www.preparkuje.me). Prostredníctvom letáčikov, spotov či informačnej stránky majiteľov áut upozorňovali na prichádzajúce zmeny a ukazuje im, že verejný priestor, ktorý teraz zaberá motorové vozidlo, môže lepšie slúžiť viacerým ľuďom.
Mestskí policajti od marca pôsobili v uliciach preventívne, upozorňovali, radili, vysvetľovali o čo ide v novej novele, od 1. októbra zákon platí. „Aktuálne sme v situácii, že upozorňujú, no na druhej strane už priestupcom aj udeľujú pokuty,“ povedal hovorca mesta Vladimír Miškovčík. Výška sankcie môže dosiahnuť niekoľko desiatok eur.
Kde budú parkovať
Radnica dala vypracovať dopravnú analýzu možností parkovania na chodníkoch v rámci mesta autorizovanému stavebnému inžinierovi. Vyhodnotených bolo okolo 20 lokalít, kde sa dnes problematicky parkuje. Na základe analýzy nebolo odporúčané zriadiť parkovanie prakticky v žiadnej z lokalít.
Na otázku, o koľko mieste motoristi prišli Miškovčík odpovedal, že je to veľmi ťažké posúdiť. „Vodiči parkovali prakticky všade tam, kde to nebolo explicitne zakázané. Čo sa týka chodníkov, môže ísť o desiatky miest.“
Niektoré mestá vyznačili nové parkovacie miesta tam, kde autá stávali a bolo to možné. Ružomberok sa touto cestou nevybral. „Nové parkovacie miesta sme nevytvárali na to vhodných chodníkoch, ale skôr sme jednotlivé lokality v meste dopĺňali o nové parkovacie miesta,“ povedal primátor. Zatiaľ ich vytvorili vyše sto.
Dodal, že skúsenosti ukazujú, že najlepšie parkovacie miesto je pre motoristu to, ktoré ma zadarmo a je blízko jeho bydliska, každé iné stráca na atraktivite. Napríklad majitelia rodinných domov parkujú na chodníku, napriek tomu, že majú voľný dvor, kde môžu zaparkovať auto.
„V jedenej kontrolovanej lokalite, kde stáli autá doslova priamo pod balkónmi na chodníku, sme po ôsmej hodine večer napočítali viac ako 95 voľných miest. Ibaže bolo potrebné sa k nim prejsť, niektoré však boli doslova len pár metrov od bytových domov či paneláku,“ upozornil Miškovčík.
Pripravujú riešenia
Téme parkovacej politiky sa vedenie mesta venuje, potrebuje ju riešiť komplexne spolu so zavedením rezidenčného parkovania a spoplatnením zón v meste, ktoré sú dnes zadarmo.
„V našom meste neexistuje rezidentské parkovanie, parkovanie je prakticky zadarmo s výnimkou niektorých oblastí. Ide o peniaze, ktoré strácame a mohli by sme ich využiť opäť v systéme, a teda na skvalitňovanie verejných priestranstiev, ale aj existujúcich parkovacích miest,“ povedal Ľubomír Kubáň.
Zareagoval na odporúčania obyvateľov postaviť parkovací dom. Vysvetlil, že určite by nespĺňal atribúty atraktívneho parkovacieho miesta z pohľadu niektorých vodičov, navyše by jeho využívanie určite nebolo zadarmo a určite by sa vodiči k nemu museli prejsť niekoľko desiatok metrov.
Na záver pridal niekoľko čísiel o doprave v meste, ktorá komplikuje život jeho obyvateľom. Po ulici Makovického prejde v priebehu necelých dvoch týždňov skoro 80-tisíc áut, viac ako päť tisíc nákladných, pričom priemernú rýchlosť majú v 27 percentách od 60 km/hod. v 10 percentách nad 70 km/hod.
„To je skoro 30-tisíc áut, ktoré nedodržiavajú povolenú rýchlosť. Z ulice to robí doslova hlavný cestný ťah. To jednoducho nie je bezpečné a pre obyvateľov je to neúnosné,“ dodal primátor.
© 2025 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia