Zo železničnej stanice bude omietka padať aj naďalej

Zo železničnej stanice bude omietka padať aj naďalej

RedakciaAktuality17.1.2020

Padajúca omietka, nevzhľadný stav stavby, ktorá má už najlepšie roky dávno za sebou. Aj tak vyzerá v súčasnosti národná kultúrna pamiatka – budova železničnej stanice v Ružomberku, ktorá sa nachádza na hlavnom železničnom dopravnom uzle spájajúcom východ so západom.

Dlhá cesta k rekonštrukcii budovy stanice

Jedným zo záverov výjazdového rokovania vlády v júni 2015 bolo, aby ŽSR do konca roka 2015 vyhlásili súťaž na opravu ružomberskej stanice. Po štyroch rokoch sa stále s rekonštrukciou nielenže nezačalo, ale plánovaná obnova sa zasekla v procese verejného obstarávania. To bolo totiž už niekoľkokrát zrušené. Železnice prehodnotili zámer, aby jeden zhotoviteľ uskutočnil rekonštrukciu budovy spolu s realizáciou informačného systému. Nakoniec ale pristúpili k riešeniu, aby bol projekt rozdelený na dve časti, a to samostatne na rekonštrukciu objektu výpravnej budovy a samostatne výstavbu informačného zariadenia. Ako uviedol hovorca železníc Michal Lukáč, v súčasnosti sa pripravuje verejné obstarávanie zhotoviteľa na obnovu budovy. „Rekonštrukcia budovy je plánovaná na 9 mesiacov po uzatvorení procesu verejného obstarávania a podpise zmluvy,“ doplnil. Presnejšie termíny však nie sú známe. Železnice za dlhotrvajúcim stavom vidia aj samotné procesy. „V prvom rade bolo treba spracovať projektovú dokumentáciu na rekonštrukciu budovy a informačný systém, následne zabezpečiť inžiniersku činnosť k vydaniu stavebného povolenia a samotné stavebné povolenie. ŽSR sú povinné dodržiavať zákon o verejnom obstarávaní a z toho dôvodu bola na rekonštrukciu budovy a vybudovanie informačného systému vyhlásená verejná súťaž. Tá však bola niekoľkokrát neúspešná,“ spresňuje hovorca ŽSR, Michal Lukáč.

Nápis prechádzajúci oknom má zmiznúť

V rámci rekonštrukcie chcú železnice uskutočniť povrchové úpravy budovy, výmenu fasády či obnovu strechy. Zmeny sa dotknú aj bleskozvodu a oplotenia. Vynovené má byť aj osvetlenie a pribudnú nové klampiarske prvky. Počíta sa aj s vybudovaním rámp pre prístup do toaletných zariadení. Vymenia zámkovú dlažbu na nástupišti a existujúci dažďový systém. Nevzhľadný nápis Ružomberok prechádzajúci cez sklenenú výplň okna na veži má zmiznúť rovnako ako všetky ostatné nápisy a nahradiť ich majú nové.

Plány a realita. Rub a líc jednej mince

Ešte v roku 2017 informovali viaceré slovenské médiá o plánovanej rekonštrukcii železničných budov v rozpätí rokov 2017 až 2019. Medzi spomínanými sa nachádzala aj budova ružomberskej železničnej stanice. Hospodárske noviny vtedy uviedli, že v Ružomberku má ísť o opravu fasády národnej kultúrnej pamiatky.

V čase, keď sa už píše rok 2020 je zrejmé, že do plánovaného horizontu roka 2019 sa s obnovou opäť nezačalo. Hoci v médiách sa v uplynulých rokoch niekoľkokrát skloňovala spomínaná rekonštrukcia, vyzerá to, že čoskoro sa s ňou ani nezačne. Cestujúci budú mať olupujúcu sa fasádu ešte dosť dlho na očiach.

S nevyhovujúcim stavom zápasia viaceré mestá

Nelichotivú súčasnosť slovenských železníc si uvedomuje aj ministerstvo dopravy. Ako uviedla hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby SR Karolína Ducká, ministerstvo dlhodobo podporuje rekonštrukciu železničných staníc, ktoré patria pod správu ŽSR. „Dôvodom je ich dlhodobé zanedbávanie a v mnohých prípadoch dnes už nevyhovujúci technický stav,“ doplnila Ducká. V nasledujúcich rokoch sú plánované obnovy v ďalších približne 50 železničných staniciach a zastávkach, medzi inými napríklad Kraľovany či Štrbské Pleso.

Počítajú už s novým informačným systémom

Na druhej strane Ružomberčanov môže tešiť fakt, že projekt výstavby informačného zariadenia sa pohol dopredu a železnice už vybrali zhotoviteľa. Za takmer 135-tisíc má zvolenská firma Betamont vybudovať informačné zariadenie v ružomberskej stanici. Pribudnúť má automatický hlasový a vizuálny informačný systém. „Súčasťou riešenia bude rekonštrukcia existujúceho ozvučenia t. j. výmena zastaraných rozhlasových reproduktorov, káblových rozvodov a riadenie rozhlasovej ústredne,“ píše sa v zverejnenej zmluve na výstavbu informačného zariadenia pre cestujúcu verejnosť v ŽST Ružomberok. V súčasnosti totiž takýto informačný systém chýba a o príchodoch a odchodoch vlakov informuje dopravná kancelária prostredníctvom manuálneho ovládania.

Železničnú stanicu v Ružomberku postavili v roku 1871 počas výstavby Košicko-bohumínskej železnice. Historická budova stanice bola v roku 2010 zapísaná do zoznamu slovenských kultúrnych pamiatok.

© 2025 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia