Zraz prvých slovenských motoriek

Zraz prvých slovenských motoriek

RedakciaAktuality14.9.2021

Jeho súčasťou bola aj ich výstava v centre mesta pri Kultúrnom dome A. Hlinku. Predstavili sa tam majitelia s jedinečnými strojmi z Levíc, z Martina, Oravy, Liptova. Informoval Marián Sila, predseda Automotoklubu Ružomberok, ktorý je otcom myšlienky organizovať stretnutie majiteľov strojov Manet M – 90. Tohto roku už napísalo šesťnástu kapitolu.

Manet M - 90 je dvojpiestny jednovalcový motocykel z Považskej Bystrice a bol prvým slovenským jednostopovým vozidlom. Mal úsporný dvojpiestny dvojtaktný motor zaujímavej konštrukcie s výkonom 3,5 koňa a dosahoval rýchlosť až 65 km/h. Prvýkrát ho predstavili verejnosti v roku 1947 na 28. medzinárodnej výstave automobilov v Prahe.

Po skončení druhej svetovej vojny malo strojárstvo na Považí zapustené hlboké korene. Výrobou motocykla sa nadchla brnenská Zbrojovka. Keďže kedysi na Považí vybudovala továreň nazvanú Závod II. vyrobila preň niekoľko prototypov ľahkého motocykla.

Vtedajšia výrobno - technická základňa na Považí a nadšení konštruktéri vytvorili podmienky pre sériovú výrobu prvého jednostopového vozidla. Ako to už býva vývojári sa nevyhli viacerým chybám. Najväčšou bolo štartovanie. Zapaľovanie sa ukázalo ako nevhodné. Bolo vlastne napodobeninou systému BOSCH. Dodávateľ svoj produkt vyrábal nie dvakrát precízne. Iskra bola slabá, trhali sa vačky, počas jazdy uletel dokonca zotrvačník. Pre neustále problémy sa do výroby presadilo zapaľovanie ČZ. Na motore sa objavilo kolísanie výkonu a spotreby. Niekedy sa stalo, že protivietor úplne zastavil motocykel, pretože jeho výkon bol nulový. Nedokázal ísť ani na jednotke.

Po mnohých skúškach sa diagnostikovala závada. Chyba bola v karburátore, konkrétne v nedodržaní tolerancie ihly. Dodržaním tejto tolerancie sa znormalizovali hodnoty výkonu a spotreby. Počas skúšobných jázd boli problémy aj s brzdami. Tieto sa často zablokovali. Bol to dôsledok nevhodnej konštrukcie zadného kolesa. Špice boli tenké, často sa z nich odtrhli hlavičky. Tieto boli uchytené v náboji tak, že hneď po odtrhnutí padali priamo medzi brzdové čeľuste vo vnútri náboja. Najskôr sa použili silnejšie špice a neskôr bol skonštruovaný nový náboj, ktorý už nemal hlavičky zvnútra, ale zvonku.

Celkom sa vyrobilo v P. Bystrici 37 630 motocyklov Manet – 90. Ich výrobu ukončili v roku 1951.

Text a foto: Tibor Šuľa

© 2024 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia