Menší počet kamiónov s drevnou hmotou v Ružomberku a okolitých obciach prináša zníženú hlučnosť, prašnosť, zároveň šetrení životné prostredie.
Vedenie spoločnosti Mondi SCP sa uplynulý týždeň stretlo so zástupcami občianskych združení a iniciatív. Hlavnou témou bola výstavbu nového kotla na spaľovanie biomasy. Prítomní okrem iného upozornili na množstvo kamiónov prepravujúcich drevo do papierní, ale aj z areálu Solo. Podľa nich komplikujú dopravu, spôsobujú vyššiu hlučnosť a prašnosť. Vyslovili požiadavku na obmedzenie tohto druhu dopravy a lepšie využitie železnice. Nový projekt, ktorý rieši presun prepravy dreva do papierní z áut na železnicu, je už v realizácii od roku 2020, výrazne pomohol znížiť dopravu dreva kamiónmi na Slovensku.
Ubudli tisíce nákladných áut
„Tento rok sa nám už podarilo zvýšiť množstvo prepraveného dreva vagónmi do papierní o päťdesiattisíc metrov kubických v porovnaní s rokom 2023,“ povedal Ján Kútnik, vedúci logistiky spoločnosti Slovwood, ktorá zabezpečuje drevnú hmotu pre výrobu v ružomberskom závode.
Papierne využívajú pre dopravu po koľajniciach do Ružomberka aj dva terminály – externé sklady. Terminál vo Veľkých Kozmálovciach v okrese Levice, kde ročne zhromaždia a následne železnicou dopravia približne 60-tisíc metrov kubických dreva. Druhý terminál je nový, vybudovaný v Strážskom na východe republiky. Tento rok z východoslovenského regiónu už takto železnicou prišlo približne 27-tisíc metrov kubických, do konca roka pribudne ďalších dvadsať tisíc.
Pre lepšiu predstavu drevo, ktoré prichádza do Ružomberka po železnici z Veľkých Kozmáloviec by v minulosti ročne doviezlo 2400 kamiónov a na dovoz drevnej hmoty z východného Strážskeho by bolo potrebnéďalších približne dvetisíc nákladných áut.
V pláne majú ďalší terminál
Aj vďaka týmto dvom terminálom podiel prepravy drevnej hmoty pomocou železničných vagónov dosahuje 35 percent z celkovej dopravy do podniku. Ďalšou výhodou je, že ide o domácu surovinu. Do terminálov ich na krátku vzdialenosť prevezú nákladné autá z okolitých lesov, odtiaľ doprava pokračuje po koľajniciach až do fabriky.
Ján Kútnik pridal aj ďalšiu pozitívnu správu. „Na západe Slovenska chceme v roku 2025 otvoriť ďalší terminál s kapacitou na úrovni 50 až 60 tisíc metrov kubických za rok, čím sa zníži preprava cestnými komunikáciami o ďalších viac ako dvetisíc kamiónov.“
Vysvetlil aj funkciu areálu Solo. „Využívame ho výnimočne len ako sklad drevnej suroviny na preklenutie tohtoročných sezónnych výkyvov v dodávkach dreva v kombinácii so zastavením spotreby drevnej hmoty počas každoročnej plánovanej celozávodnej odstávky výroby.“
© 2024 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia