Ministerstvo financií SR a Ministerstvo dopravy SR pripravili prehľadné informácie o tom, kedy by mali majitelia elektrických kolobežiek a elektrických bicyklov uzatvoriť na tieto dopravné prostriedky povinné zmluvné poistenie (PZP).
Od augusta platia nové podmienky povinného zmluvného poistenia zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla. V súvislostí s ním vzniklo pri e- kolobežkách a e- bicykloch viacero pochybností a rôznych názorov.
V záujme zabezpečenia jednotného postupu pri aplikácií nových pravidiel vydali ministerstvá nové usmernenie, ktoré poskytuje všetkým subjektov pôsobiacich v oblasti PZP, ale aj verejnosti, informácie k plneniu povinností. Zároveň má pomôcť finančným inštitúciám správne vytvoriť, alebo upraviť, vlastné produkty v tejto oblasti.
Zákon o PZP neuvádza žiadne typy kolobežiek, bicyklov a podobne, pretože existuje veľké množstvo vozidiel poháňaných motorčekom a nie je možné ich všetky v zákone uviesť. Zákon uvádza len určité parametre – konštrukčná rýchlosť a prevádzková hmotnosť vozidla. Na základe nich sa určí, či vzniká povinnosť uzavrieť PZP.
Podľa zákona o PZP je motorové vozidlo, ktoré má byť poistené, samostatné nekoľajové vozidlo s vlastným mechanickým pohonom s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou viac ako 25 km/h. Alebo ak je prevádzková hmotnosť viac ako 25 kg a najväčšia konštrukčná rýchlosť viac ako 14 km/h.
Elektrobicykle
Zákon rozlišuje tri druhy elektrobicyklov. Prvou skupinou sú bicykle s pomocným motorčekom (tzv. EPAC), druhou bicykle s pohonným systémom a treťou bicykle ako malý motocykel.
1. Bicykel s pomocným motorčekom (tzv. EPAC) patrí medzi vozidlá kategórie V – ostatné vozidlá, ktoré nepodliehajú schváleniu na prevádzku v cestnej premávke. Podmienkou je, že najväčší výkon pomocného motorčeka nesmie presiahnuť 0,25 kW. Zároveň sa výkon motorčeka musí progresívne znižovať a nakoniec prerušiť vtedy, keď bicykel dosiahne rýchlosť 25 km/h alebo aj skôr, ak cyklista prestane šliapať do pedálov.
Z výrobného štítku bicykla je vidieť označenie technickej normy EN 15194 a tiež aj najväčšia rýchlosť 25 km/h a výkon 0,25 kW alebo 250 W. Bicykel s pomocným motorčekom nemá vlastný pohon, ale je závislý od ľudskej sily. Z tohto dôvodu nepotrebuje PZP.
2. Bicykel s pohonným systémom patrí medzi vozidlá kategórie L1e-A, ktoré podliehajú schváleniu na prevádzku v cestnej premávke. V cestnej premávke ho možno používať, iba keď je opatrený evidenčným číslom.
Podľa nariadenia (EÚ) 168/2013 bicykel s pohonným systémom je vybavený pomocným pohonom, ktorého základným cieľom je pomôcť pri šliapaní do pedálov. Výkon pomocného pohonu sa preruší, keď vozidlo dosiahne rýchlosť 25 km/h a maximálny výkon je menší alebo rovný ako 1 000 W.
Na výrobnom štítku bicykla musí byť okrem VIN čísla (výrobného čísla) uvedená kategória L1e-A a tiež aj číslo schválenia podľa nariadenia (EÚ) 168/2013. Uvedená je aj najväčšia rýchlosť 25 km/h a výkon pohonného systému. Bicykel s pohonným systémom nemá vlastný pohon, ale je závislý od ľudskej sily, preto nie je potrebné PZP.
3. Bicykel ako malý motocykel nie je možné zaradiť do predchádzajúcich dvoch kategórií (napríklad má vyššiu rýchlosť ako 25 km/h) patrí medzi vozidlá kategórie L1e-B (malé motocykle), ktoré podliehajú schváleniu na prevádzku v cestnej premávke podľa nariadenia (EÚ) 168/2013. Každý malý motocykel možno v cestnej premávke používať, iba keď je opatrený evidenčným číslom.
Na výrobnom štítku musí byť okrem VIN čísla (výrobného čísla) uvedená kategória L1e-B a číslo schválenia podľa nariadenia (EÚ) 168/2013. Uvedená je aj najväčšia rýchlosť a výkon pohonného systému.
Pri malom motocykli, aj v prípade takéhoto bicykla, už pohon nie je závislý od ľudskej sily, preto ak sú splnené parametre pre PZP, vozidlo musí mať PZP. Podlieha evidencii (má evidenčné číslo) a PZP sa uzatvorí na základe údajov uvedených v osvedčení o evidencii časť I a časť II.
Elektrokolobežky
Z hľadiska prevádzky vozidla v cestnej premávke kolobežky s pomocným motorčekom patria medzi vozidlá kategórie V – ostatné vozidlá, ktoré nepodliehajú schváleniu na prevádzku v cestnej premávke.
V cestnej premávke sa ale môžu používať len vtedy, ak ide o nemotorové vozidlo zachovávajúce pôvodný charakter kolobežky, pričom na pohon okrem ľudskej sily slúži aj elektrický pomocný motorček, ktorý neumožňuje vyvinúť rýchlosť vyššiu ako 25 km/h a nie je vybavené sedadlom.
Kolobežka s pomocným motorčekom na rozdiel od elektrobicyklov má vlastný pohon a funguje aj bez potreby ľudskej sily. Napriek tomu nepotrebuje PZP. Ale pozor! Ak sú elektrokolobežky ťažšie ako 25 kg a zároveň majú konštrukčnú rýchlosť v rozmedzí 14 km/h, až 25 km/hod, tak potrebuje mať PZP.
Každý majiteľ ľahkého elektrického vozidla si má zistiť, aké motorové vozidlo vlastní. Musí skontrolovať výrobný štítok a technické parametre a na základe toho zistí, či má povinnosť uzatvoriť PZP.
Zároveň by si mal majiteľ overiť, či je jeho motorové vozidlo oprávnené legálne sa pohybovať v cestnej premávke. V prípade kúpy nového je vhodné zistiť si kategóriu priamo u predajcu.
Bližšie informácie k PZP motorových vozidiel TU:
© 2024 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia