Možno si ešte spomeniete na chvíle, keď ste po prvý raz stáli pri skutočnom lietadle. Pre každého, od dieťaťa po dospelého, je ten zážitok vidieť a dotknúť sa toho lietajúceho čuda ohromujúci a nezabudnuteľný. Ako taký kus techniky zostrojenej človekom dokáže lietať, prepravovať ľudí, tovar, ale žiaľ ničiť všetko, čo iní vybudovali ? Ružomberčania mali túto možnosť, na vlastné oči po prvý raz vidieť skutočné lietadlo v roku 1913.
Pamätným dňom bol 5. október. Vtedy na lúke vojenského cvičiska za Kaštieľom svätej Žofie pristál so svojim lietadlom Ondrej Kvas. Za kaštieľom bola priestranná panská lúka, vtedy bez zástavby, slúžiaca na výcvikový priestor pre vojakov honvédskeho pluku ubytovaných v hospodárskej časti kaštieľa. Ondrej Kvas (1883 – 1974) pochádzal zo slovenskej rodiny z Békešskej Čaby. Hoci sa vyučil remeslu v obrábaní kovov, neskôr sa stal z neho slovensko-maďarský letec a neskôr letecký konštruktér.
Konštrukciu prvého vlastného lietadla „KVAS 1“ dokončil v roku 1910. S lietadlom uskutočnil sériu exhibičných letov po mestách Uhorska s cieľom propagácie letectva a získania finančných prostriedkov na stavbu nového lietadla. Nebolo to lietadlo podľa dnešných predstáv. Ani vedomosti o lietaní a konštrukcii, ani materiál na zhotovenie lietadla v tom čase neboli také ako dnes. S lietadlom, ktoré si skonštruoval mal na tú dobu pred 110 rokmi neuveriteľné rekordy. Sila motora bola 35 konských síl. Najvyššie vystúpil s lietadlom do výšky 1700 metrov. Najdlhším preletom bola vzdialenosť 142 km a najdlhší čas strávený vo vzduchu bol bez minúty dve hodiny. Po vypuknutí 1. svetovej vojny sa O. Kvas stal vojenským pilotom.
Pristátie, možnosť obzretia lietadla a jeho štart bolo pre záujemcov z Ružomberka a okolia zážitkom, na ktorý do smrti nezabudli.
© 2024 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia