Prvé spojové a dopravné prostriedky v Ružomberku

Prvé spojové a dopravné prostriedky v Ružomberku

František DianSpoznávame RK29.9.2024

Všetky veci okolo nás, medziľudské vzťahy, udalosti, vždy majú svoj začiatok. Potom sa vyvíjajú, zdokonaľujú, alebo zanikajú. Tak to bolo aj s prvými komunikačnými a dopravnými prostriedkami. Nazrime do histórie vývoja týchto prostriedkov na území Ružomberka a jeho blízkeho okolia.

Prvá poštová stanica v našom meste bola zriadená v roku 1555 a prvým „posztarom kralewskym“ bol poštmajster menom Gorik. S úradnými povinnosťami sa veľa nenadrel. Pošta kuriérmi, neskoršie koňmo a vozmi prichádzala spravidla raz za týždeň, neskoršie dvakrát do týždňa. Po viacerých poštmajstroch najviac rokov v tejto funkcii boli príslušníci rodu Mitických  a potom Madočianskych. Poštové tajomstvo bolo vtedy neznámym pojmom. Napísaný list zložili, zapečatili, alebo previazali špagátom. Obálky, do ktorých sa napísaný list vkladal, sa začali používať až začiatkom 19. storočia.

Poštová stanica na prelome 18. a 19. storočia.

Za odoslanie listu sa platilo porto podľa vzdialenosti. V roku 1840 boli v Anglicku zavedené poštové známky, v Rakúsko – Uhorsku a teda aj v Ružomberku o desať rokov neskoršie. Doprava osôb v poštových vozoch bola v okolí Viedne už za Márie Terézie v roku 1749. Na poštovej linke z Bratislavy do Košíc a opačne začali prevážať osoby 11. júna 1805. To už poštový voz prechádzal Ružomberkom oboma smermi dvakrát týždenne. Od roku 1850 prichádzal do Ružomberka poštový voz už denne.

Prvú telegrafnú linku na území Slovenska medzi Bratislavou a Viedňou vybudovali v roku 1847. Mesto Ružomberok požiadalo o zriadenie linky v roku 1864 a v ďalšom roku bola cisársko-kráľovská telegrafná stanica v Ružomberku zriadená. K tejto stanici patrili stanice v Dolnom Kubíne, Námestove, Tvrdošíne, Turčianskom Svätom Martine a v Sučanoch. V tom roku bolo z ružomberskej stanice odoslaných 2137 telegramov a prijatých 2342 telegramov. Najviac bolo súkromných telegramov.  V roku 1887 z úsporných dôvodov v Ružomberku spojili poštový úrad s telegrafným úradom.

Železničná stanica.

V roku 1871 začala cez Ružomberok premávať železničná doprava. Železnicou sa prepravoval tovar, ľudia, ale aj poštové zásielky. Tradičná preprava zásielok vozmi s postiliónom  postupne zanikla. Doprava železnicou bola rýchlejšia a bezpečnejšia. Postupne vytlačila až zastavila aj dopravu vozmi a plťami. V roku 1936 slovenské pltníctvo úplne zaniklo a zachovalo sa iba na veľmi krátkych úsekoch.

Telefón, ako komunikačný prostriedok medzi ľuďmi bol vynájdený v roku 1876. V Ružomberku prvý súkromný telefón zriadila v roku 1898 továreň na celulózu, Jakub Klein a spol. V rovnakom roku zriadili verejný telefón aj na poštovom úrade. Poštový úrad sa práve vtedy presťahoval do Jančekovského domu na Zelenej ulici. Krátko po prvých telefónoch ich inštalovali aj v ďalších ružomberských fabrikách.

Jakub Klein.

Ako dopravný prostriedok na Slovensku a tiež v Ružomberku začali začiatkom 20. storočia prichádzať motocykle a autá. Prvý motocykel v našom meste mal v roku 1905 Vojtech Bím. Prvé súkromné auto vlastnil od roku 1911 riaditeľ rybárpoľskej textilky Július Jolesch. Prvý taxík od roku 1923 prevádzkoval  Daniel Kožehuba, ktorý zriadil aj prvé autobusové spojenie medzi Ružomberkom a Banskou Bystricou.

Dnes už o niektorých dopravných a spojových prostriedkoch môžeme hovoriť ako o muzeálnej atrakcii. Vystriedali ich moderné výrobky, úžitkové a prepychové autá, kamióny, mobilné telefóny, počítače a fax, ktorý pred tridsiatimi rokmi bol tak žiadaný a dnes pomaly upadol do zabudnutia. Vývoj sa zastaviť nedá. Čo bude o 20 – 30 rokov ?

© 2024 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia